Bewegen om de executieve functies te versterken

bewegen

Bewegen doe je met je brein, het is belangrijk voor de cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling.

Bewegen doe je niet alleen met je armen en je benen, maar met je hele lichaam, je zintuigen en je brein. Vanaf de babytijd ontwikkelt de motoriek. Aan het eind van de kindertijd hebben de meeste kinderen zich zodanig ontwikkeld dat ze een ingewikkelde reeks bewegingen kunnen uitvoeren. De gymles is hiervoor heel belangrijk. Leerlingen oefenen dan om hun motoriek en bewegingen geautomatiseerd te krijgen. 

Balsporten

Met name balsporten zijn goede versterkers van executieve functies. Bij het gooien, vangen of schieten van een bal moeten ogen, armen, handen, benen en voeten goed samenwerken. Daarnaast moet de afstand worden ingeschat. De bal moet niet te hard of te zacht gaan. Tenslotte moet de bal ook nog de goede kant op gaan en het liefst niet onderschept worden door een tegenstander. Het brein werkt op die momenten op topsnelheid!

Concentratie

Tijdens bijvoorbeeld trefbal moet je goed geconcentreerd zijn om anderen af te kunnen gooien. Ook wil je natuurlijk voorkomen dat je wordt afgegooid. Zo moet je de hele tijd goed opletten en geconcentreerd blijven.

Werkgeheugen

Je hebt je werkgeheugen nodig om snel te kunnen omschakelen. Van  aanvallen naar verdedigen of andersom. Ook moet je de spelregels kennen en toepassen. Je moet onthouden wie bij welk team hoort en wie waar in de gymzaal is. 

Emotieregulatie

Tijdens de spelles leren leerlingen ook om te gaan met frustraties en verliezen. Ze moeten soms ook samenspelen met leerlingen die ze niet zo leuk of aardig. vinden. Deze vaardigheden zijn belangrijk voor de ontwikkeling van sociaal gedrag. 

Plannen

Tijdens het sporten moeten leerlingen een tactisch en strategisch plan bedenken om de activiteit tot een goed einde te brengen. Ze moeten bedenken welke stappen ze moeten zetten om te voorkomen dat ze getikt worden of afgegooid worden. Ook moeten ze natuurlijk een plan bedenken hoe ze het beste kunnen samenwerken, ook met kinderen die ze wellicht niet heel leuk of aardig vinden. 

Bewegen en cognitieve aspecten

Deze twee zaken hebben veel met elkaar te maken. Bewegen versterkt de cognitieve ontwikkeling. Daarom is het niet alleen belangrijk om veel te bewegen tijdens de gymles, maar ook tussen de lessen door.  Bewegend leren geeft kinderen een stimulans om zich cognitief te ontwikkelen. Daarnaast is het ook gewoon fijn om even te mogen bewegen en is het goed voor de groepsvorming. 

Versterken van de executieve functies

Naast bewegen is er nog veel meer wat jij als leerkracht kunt doen om de executieve functies te versterken. Ik leer het je graag in mijn professionaliseringen. Hieronder vind je meer informatie over de e-learning en de besloten Facebookgroep. 

Geef een reactie

Om je de beste ervaring te kunnen geven maken wij gebruik van Cookies. Door het gebruiken van onze website ga je hier automatisch mee akkoord. Wil je meer informatie? Klik dan hier.