Bewegend leren in de rekenles kunnen we heel makkelijk toevoegen door spelletjes te spelen waarbij beweging nodig is. Bewegend leren maakt de rekenles namelijk leuk en interactief. Het helpt kinderen om te leren terwijl ze bewegen en plezier hebben! Zelf is het bij mij een onderdeel van de rekenles en vervangt het zeker niet mijn instructie. Dat blijft het allerbelangrijkste onderdeel van de les. Vaak zet ik een activerende werkvorm in als warming-up of als afsluiting van de les.
Een voorbeeld van bewegend leren in de rekenles
Met de download hieronder heb je een kant en klare activiteit om jouw leerlingen actief in de leerstand te krijgen. Je verdeelt je klas in groepjes van 4-6 leerlingen. Elk groepje tekent het hinkelparcours zoals je hieronder ziet. Elke groep krijgt de rekenstrookjes met sommen. Dit zijn sommen die leerlingen vanuit hun werkgeheugen moeten kunnen oplossen in groep 8. Zo oefenen ze het hoofdrekenen eens op een andere manier. Leerlingen moeten wel kunnen rekenen met de rekenvolgorde en haakjes. Leerlingen lopen de hele som en het antwoord over het hinkelveld. Dus als de som 2 x 4 + 5 = dan lopen ze van de 2 naar het keerteken, dan naar de 4, vervolgens naar het plusteken, daarna naar de 5 en dan het =teken. Tot slot lopen/hinkelen ze ook het antwoord: 13 Alle leerlingen komen om de beurt aan de beurt om zo een som op te lossen. Niet aan de beurt? Dan heb je ook een taak.
Hinkelen in de rekenles
Met deze download heb je een leuke buitenactiviteit waarbij je bewegend leren integreert in je rekenles. Het enige wat je nodig hebt is deze download, stoepkrijt en natuurlijk een schoolplein!
Hinkelen in de rekenles
Een wereld aan mogelijkheden
Bewegend leren in de rekenles met behulp van het hinkelveld kun je op deze manier in alle groepen toepassen. Het is een perfecte manier om de tafels van vermenigvuldiging of de deeltafels te herhalen. Ook oefenen met alleen plus of minsommen kan natuurlijk ook. Als je samenwerkt met een andere klas dan worden de hinkelvelden ook nog eens meerdere keren gebruikt. Ieder op zijn eigen niveau.