Creatief schrijven in de bovenbouw

Creatief schrijven in de bovenbouw. Leuk of een moetje? Al jaren worstel ik met creatief schrijven in de bovenbouw. Er zijn weinig opdrachten waar al mijn leerlingen enthousiast van werden en ik vond het een ramp om die lappen tekst na te moeten kijken. Waar let je op? Wat doe je met spelfouten en interpunctie? Ook mijn leerlingen keken aan het begin van zo’n les vrij wazig naar me en het duurde vrij lang voordat iedereen eens aan de slag ging. 

Waarom creatief schrijven?

Uit onderzoek door Janssen en Van den Bergh in 2010 is gebleken dat wie creatief schrijft persoonlijke of fantasievolle teksten maakt; op een speelse manier, maar met aandacht voor de vorm. Hoe vaker je dit doet, hoe makkelijker het verzinnen en schrijven van verhaaltjes je afgaat. Daarnaast stimuleer je het lezen. Lezen en schrijven versterken elkaar, waardoor beide activiteiten gemakkelijker en interessanter worden. Door lezen en schrijven samen te onderwijzen, kunnen de taalvaardigheid en geletterdheid van kinderen groeien (bron www.lezen.nl).

Praktische tips 

Bij creatief schrijven wil je juist de fantasie stimuleren en is het belangrijk dat je niet let op spelling en grammatica. Maak het je leerlingen dus duidelijk dat ze het niet fout kunnen doen en dat ze alles mogen opschrijven wat ze willen. 

Zorg voor een opbouw in je opdrachten en laat creatief schrijven regelmatig terugkomen. 

Maak de schrijfopdrachten niet te lang. Korte schrijfopdrachten zijn overzichtelijker voor leerling én leerkracht. De beperkte omvang helpt zowel leerlingen die moeilijk op gang komen, als leerlingen die maar niet kunnen ophouden met schrijven.

Ideeën

Hieronder vind je een aantal ideeën om een positieve draai aan het creatief schrijven in de bovenbouw te geven:

Maak een gedicht met woorden uit een tijdschrift

Nodig: tijdschriften, kranten, werkblad “laten we een gedicht schrijven”

Uitleg: Laat je leerlingen een tijdschrift of krant pakken. Daaruit kiezen ze een artikel. In dit artikel kleuren ze woorden die ze gaan gebruiken voor hun gedicht. Let op dat ze niet een hele zin overnemen. Vervolgens schrijven ze hun gedicht op het werkblad. In de rechterkolom leggen ze de betekenis uit van hun gedicht. 

Klik op de afbeelding om het werkblad te downloaden. 

Lol met de zin 

Nodig: gekleurd papier met zinnen 

Uitleg: zorg voor 3 stapeltjes met stukjes zinnen in 3 verschillende kleuren. Leerlingen moeten van elke kleur een papiertje pakken en zo maken ze een grappige zin. Eventueel kun je ze hierbij een verhaal laten schrijven of zoveel mogelijk verschillende grappige zinnen laten maken. 

QR codes 

Op instagram kwam ik de volgende leuke opdracht tegen:

Een leerkracht had 24 verschillende QR codes opgehangen in de klas en de leerlingen mochten/moesten er 4 scannen. Met die informatie moesten ze een verhaal schrijven. De opdracht ging over het beschrijven van persoonlijkheden en achter de QR codes zaten eigenschappen verstopt. 

Stappenplan voor creatief schrijven met je klas
  1. Bedenk een onderwerp (actueel of niet actueel?).
  2. Wat voor soort tekst wil je dat je leerlingen schrijven? (verhaal, brief, gedicht, ansichtkaart, rijmpje)
  3. Bepaal als leerkracht of je extra materiaal mee kunt nemen (prentenboek, voorwerp, voorbeeld)
  4. Voer een klassengesprek over het onderwerp. 
  5. Mindmap of woordspin maken rondom het onderwerp.
  6. Aan de slag met creatief schrijven.  
  7. Voorlezen aan elkaar (in twee- of viertallen).
Leuke websites:

Het poëziepaleis 

Laat maar leren (gratis en betaalde lessen)

Geef een reactie

Om je de beste ervaring te kunnen geven maken wij gebruik van Cookies. Door het gebruiken van onze website ga je hier automatisch mee akkoord. Wil je meer informatie? Klik dan hier.