De opleiding tot rekencoördinator

rekencoördinator

Rekenen is met begrijpend lezen samen een van de belangrijkste bepalers van het niveau waarop leerlingen de basisschool verlaten en op welk niveau ze worden toegelaten. Rekenen, een belangrijk vak dat vijf dagen per week op mijn rooster staat en waar er altijd extra opdrachten van op de weektaak staan. Wekelijks krijgen de leerlingen een blad met rekensommen mee naar huis. Een vak waar ik op school sinds dit jaar officieel coördinator ben. Daar hoort ook een opleiding tot rekencoördinator bij. 

Waarom een rekencoördinator?

Vorig jaar zijn wij gestart met onze nieuwe rekenmethode: Getal en Ruimte Junior. Dit wil je als school goed opzetten. Ik regelde een implementatietraject, we overlegden een aantal keren met elkaar: waar we tegen aan liepen, welke afspraken we handig vonden en ga zo maar door. Aan het eind van het schooljaar stond er een kwaliteitskaart rekenen. Toen de mogelijkheid kwam om rekencoördinator te worden en een verkorte opleiding te volgen, twijfelde ik geen moment. 

De opleiding

Zoals ik al schreef volg ik de verkorte opleiding tot rekencoördinator. Dat betekent dat ik weinig bijeenkomsten heb en veel zelfstudie moet doen. De bijeenkomsten zijn een hele dag en zijn voornamelijk gevuld met theorie. Zo bespraken we het handelingsmodel, het drieslagmodel, het werken op sporen en nog veel meer. Mooi om dan vervolgens het handelingsmodel en het drieslagmodel in onze rekenmethode te herkennen. Gelukkig was er naast de vele theorie ook tijd voor praktische opdrachten en voor het uitwisselen van ervaringen met mede-cursisten, want van die laatsten leer je ook ontzettend veel. 

Portfolio

Naast de bijeenkomsten en de huiswerkopdrachten moet ik ook nog een portfolio over mijn eigen ontwikkeling als rekencoördinator gaan vullen. Zo breed, dat het me bijna beangstigde. Er ging maar 1 gedachte door mijn hoofd: “Wat willen ze dan van me zien?” Tot ik mezelf bedacht dat het praktischer kon. Wat heeft mijn school nodig? Welke positie heb ik als rekencoördinator in de school? Waar ga ik mezelf als eerste op richten? Wordt dat het automatiseren schoolbreed, de overgang van groep 2 naar 3 op het gebied van rekenen, de rekenontwikkeling voor zwakkere leerlingen of juist die voor sterkere leerlingen? 

Stap 1

De eerste stappen heb ik inmiddels in mijn hoofd. Ik wil beginnen met het schrijven van een taakomschrijving van de rekencoördinator, ik wil mijn team informeren over deze opleiding en ik wil aan de slag met automatiseren en rekentaal. Ik denk dat mijn portfolio dan al wel redelijk gevuld is. De eerste schets op een leeg canvas is altijd een spannende en mijn perfectionisme leidt er dan toe dat ik niet durf te starten. Dat is niet nodig. Hop, ik ga een eerste stap zetten!

Geef een reactie

Om je de beste ervaring te kunnen geven maken wij gebruik van Cookies. Door het gebruiken van onze website ga je hier automatisch mee akkoord. Wil je meer informatie? Klik dan hier.