Winkelwagen

Geen producten in je winkelmand

De theorie achter bewegend leren

bewegend leren

Bewegend leren je kunt er niet om heen in het basisonderwijs. Google op activerende werkvormen en ontzettend vaak kom je een beweegactiviteit tegen. Tijdens mijn herfstvakantie nam ik de tijd om psychologie magazine te lezen. Daarin stond een artikel over bankhangers en bewegers. Dit zette mij aan tot deze blog. 

Leerprestaties 

Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat beweging zorgt voor betere leerprestaties! Beweging zorgt voor meer zuurstof in de hersenen waardoor er meer kennis opgeslagen kan worden en ons empatisch vermogen wordt versterkt. Bewegend leren in de klas of op het schoolplein zorgt voor hele nieuwe dynamieken waarin er meer ruimte is voor sociale interactie, vrij spel en ontdekken.

de theorie achter bewegend leren

Bewegen is gezond

Dat bewegen gezond is, weten we allemaal. Toch bewegen we steeds minder en is de groep kinderen die gym niet leuk vinden steeds groter. Dit niet leuk te vinden, is vaak terug te voeren naar het feit dat ze motorisch niet goed mee kunnen komen tijdens de gymles. Voor deze groep kinderen is bewegend leren dubbel belangrijk. In de klas zitten we stil en werken we hard met ons hoofd. 

Vroeger was alles beter

Hoe vaak hebben we dit al wel niet gehoord? Ik ben het er niet mee eens, maar het is een feit dat we vroeger veel meer ons best moesten doen om ons dagelijks leven voor elkaar te boksen. Als kind werd ik nooit naar school gebracht, omdat we maar 1 auto hadden. Er waren veel minder luxe apparaten, dus we moesten meer lijfkracht gebruiken in en rond het huis. Toen ik klein was, hadden we drie televisiezenders. Nederland 1, 2 en 3. Daar was niet veel kindertelevisie op te vinden, dus we speelden altijd en elke dag buiten. Alleen met slecht weer mochten we binnen spelen. Bewegend leren deden we in de praktijk door tikkertje te spelen en slootje te springen.

 

Beweegdrang

Obesitasonderzoeker James Levine ontdekte tijdens een experiment een enorm verschil in beweeglijkheid tussen proefpersonen. Hij onderzocht al jaren waarom sommige mensen meer aankomen dan anderen wanneer ze teveel eten. Hij onderzocht proefpersonen 24 uur per dag om vast te leggen hoe beweeglijk ze waren. Die grote variatie werd niet veroorzaakt doordat de een geregeld naar de sportschool ging en de ander niet. Het waren juist de kleine beweegmomenten in en rond het huis. Denk aan een potje Twister spelen versus een spelletje op de telefoon. Een maaltijd met verse ingrediënten bereiden versus een magnetronmaaltijd opwarmen. Dit kon oplopen tot wel 2000 calorieën per dag. 

Verschillen in beweegdrang

Grofweg kun je de mensheid in twee groepen verdelen: de groep mensen die van nature geneigd zijn om te gaan zitten zodra het kan en de groep mensen die als het even kan een activiteit gaan ondernemen waarbij ze bewegen. Tot halverwege de vorige eeuw kwamen beide groepen door het leven dat toen geleid werd aan voldoende beweging. Bewegend leren is een van de middelen die wij in het onderwijs kunnen inzetten om ervoor te zorgen dat beide groepen aan (voldoende) beweging komen. 

Gevolgen van bewegen

Als we minimaal 20 minuten bewegen, dan worden er een heleboel opwekkende, pijnstillende en belonende stoffen aangemaakt. Denk onder andere aan dopamine en endorfine. Daarnaast werkt bewegen ook stressverlagend en angstdempend. Die laatste komt vooral vrij tijdens een pittige wandeling of het joggen. Dus wil je de tafels oefenen kies dan als bewegend leren variant voor het tafeljoggen! 

Geef een antwoord

Om je de beste ervaring te kunnen geven maken wij gebruik van Cookies. Door het gebruiken van onze website ga je hier automatisch mee akkoord. Wil je meer informatie? Klik dan hier.