Een nieuwe rekenmethode kiezen

rekenmethode

Al langere tijd zijn we niet tevreden over onze huidige rekenmethode. De resultaten bij het domein meten en meetkunde blijven steeds verder achter. Daarnaast vinden we dat er onvoldoende aandacht/tijd/lessen zijn bij dit domein en dat er te weinig aandacht is voor het automatiseren. Ten slotte vinden we ook dat er teveel verschillende doelen in 1 les aan bod komen. Maar ja… de methode was nog niet afgeschreven of toch wel? 

Werkgroep rekenen 

Dit schooljaar ben ik kartrekker “Leren Zichtbaar maken: rekenen”. Een hele mond vol, maar in de bovenbouw zijn we bezig met eigenaarschap en ik neem op rekengebied het voortouw. Toen mijn directeur met het nieuws kwam dat er financieel ruimte is om een nieuwe rekenmethode aan te schaffen, was ik er natuurlijk als de kippen bij om in die werkgroep zitting te nemen!
Wie zitten er bij ons allemaal in de werkgroep? Uit alle bouwen zitten er leerkrachten in deze werkgroep en ook de directeur zit in de werkgroep. Samen met onze directeur zit ik de werkgroep voor. 

Visie

Allereerst heeft mijn directeur bij alle leerkrachten nagevraagd wat zij belangrijk vinden in een nieuwe rekenmethode. Als werkgroep hebben wij (met deze kennis en de uitgangspunten van ons onderwijs) een visie geformuleerd voor ons rekenonderwijs. Deze visie helpt ons met het kiezen van een nieuwe rekenmethode.

Oriëntatie op het aanbod

Door het hebben van een visie, vallen er meteen al een aantal rekenmethodes af. Dat werkt heel prettig, want anders zie je door de bomen het bos niet meer.  Het aanbod in rekenmethodes is behoorlijk groot. Vanuit onze visie en de daaruit opgestelde criteria hebben we 4 methodes geselecteerd om als werkgroep te gaan bekijken en te vergelijken met elkaar. In dit stukje van het proces hebben we bewust de andere collega’s niet betrokken. Hoe meer mensen je erbij betrekt, hoe meer meningen je krijgt. Later in het proces praten we hen bij en mogen zij aan de slag met de selectie. We zijn op weg naar het werken met een nieuwe rekenmethode!

Voorselectie op basis van de criteria

Als werkgroep hebben we de volgende methodes geselecteerd: Wereld in Getallen 5, Pluspunt 4, Alles Telt Q en Getal & Ruimte Junior. Deze hebben we individueel bestudeerd en we hebben middels een Jamboard bij elke rekenmethode onze plussen en minnen genoteerd. Dit alles natuurlijk aan de hand van de door ons gezamenlijk opgestelde criteria. Hieruit konden we de conclusie trekken dat voor ons Pluspunt 4 en Alles Telt Q afvallen. 

Kennis verdiepen en delen 

Twee weken geleden heb ik over de twee geselecteerde methodes een presentatie gegeven aan alle collega’s en hebben we webinars bijgewoond van beide uitgeverijen. Momenteel zijn we allemaal in onze klassen de methodes aan het uitproberen. Een week lang Wereld in Getallen 5 en een week lang Getal & Ruimte Junior. Ik ben heel benieuwd welke rekenmethode het meest aanspreekt. 

Mijn volgende stap 

Ik ben nu bezig met het maken van een soort evaluatieformulier. Zo kunnen collega’s makkelijk een afweging maken en alle plussen en minnen gefundeerd op een rijtje zetten. Ik merkte bijvoorbeeld bij mijn leerlingen dat ze Wereld in Getallen 5 prettiger vinden dan Getal & Ruimte Junior. Toen ik dat benoemde in de klas, merkte een leerling op dat dat kwam doordat we nu werken met WiG4 en dat het toch best wel op elkaar lijkt dus makkelijker werkt. 

Vinden jullie het leuk als ik nog een keer een blog schrijven over het verdere verloop van het proces? 

Geef een reactie

Om je de beste ervaring te kunnen geven maken wij gebruik van Cookies. Door het gebruiken van onze website ga je hier automatisch mee akkoord. Wil je meer informatie? Klik dan hier.