Emotieregulatie

emotieregulatie

De ene leerling laat niet snel merken wat er in hem of haar omgaat en de andere leerling lijkt een open boek en heeft zijn of haar emoties lastig onder controle. Wat is dat nu emotieregulatie? Wat verstaan we onder deze executieve functie? Je leest het in dit blog. 

Emotieregulatie 

Omgaan met je emoties en het kunnen uiten van je emoties. Bij stress of onvermogen reageren we allemaal en dit heeft te maken met de controle over onze emoties. Wanneer een leerling problemen heeft met emotieregulatie heeft deze last van een hoge gevoeligheid voor emoties. Deze kinderen kunnen heel sterk reageren op een situatie en hebben moeite om terug te keren naar het “normale gedrag” na die opwinding. Leerlingen reageren impulsief op voorvallen. Ze kroppen hun emoties op en ineens barst de bom. Vervolgens kunnen ze niet meer uit dat gedrag komen. Ze zijn als stieren op een rode lap. Er komt een waas voor hun ogen en ze zijn niet meer voor rede vatbaar. Vervelend voor de leerling en zijn omgeving. 

Wat komt er allemaal kijken bij emotieregulatie?

  • Je eigen emoties herkennen.
  • De emoties van een ander herkennen.
  • Je moet je emoties uit kunnen drukken in woorden.
  • Je emoties kunnen beheersen.

Oorzaak

Voor jonge kinderen is emotieregulatie nog erg lastig. Dit komt doordat hun brein nog niet voldoende ontwikkeld is en ze moeite hebben hun eigen emoties te begrijpen, te herkennen, te uiten en te controleren. Vaak zie je dat leerlingen in de middenbouw hier veel meer moeite mee hebben dan leerlingen in groep 8 of op het Voortgezet Onderwijs. Zij zijn alweer een stap verder in hun ontwikkeling en kunnen dit al beter reguleren. Wat niet wil zeggen dat het allemaal al perfect gaat 😀

Gevolgen

De gevolgen van een zwakke emotieregulatie kunnen groot zijn. Als een leerling snel gefrustreerd is bij moeilijke opdrachten, zorgt dit in de klas voor problemen. Het is lastig om nieuwe dingen te leren als je boos je spullen aan de kant mikt en weigert nog te werken. Leerlingen die “licht ontvlambaar” zijn, worden vaker door klasgenoten (pesters) uitgedaagd. Ze reageren altijd “zo leuk”. Ze worden toch wel boos en dat is het enige doel van die pester. Door dat “licht ontvlambare” gedrag is het ook lastiger om vrienden te maken en te houden. Je bent een onbetrouwbare speelpartner voor de ander, want uit het niets kan het kind boos worden of wil het niet meer meedoen. Grote moeite met je emotieregulatie zorgt voor een sociale isolatie. Daarom is het belangrijk dat wij, leerkrachten, voldoende aandacht schenken aan het ontwikkelen van die emotieregulatie bij onze leerlingen. 

Enkele tips 

Laat leerlingen merken dat je hun emoties begrijpt. Help ze woorden te geven aan hun emoties. Leer ze de signalen tijdig te herkennen. Benoem soms ook je eigen emoties in de les (Oh, wat frustrerend dat het nu niet lukt!). Reflecteer met je leerlingen op gebeurtenissen en voorvallen. Werk aan een growth mindset houding in je klas. 

Je kennis vergroten rondom Executieve Functies 

Wil jij je kennis rondom executieve functies vergroten en meer leren over onder andere emotieregulatie? Neem dan een kijkje bij de professionaliseringen die ik organiseer over dit onderwerp. De e-learning kan op elk gewenst moment starten. De Facebookgroep start maandag 13 september 2021. 

Geef een reactie

Om je de beste ervaring te kunnen geven maken wij gebruik van Cookies. Door het gebruiken van onze website ga je hier automatisch mee akkoord. Wil je meer informatie? Klik dan hier.