Kwaliteiten

kwaliteiten
[Gastblog juf Jolien]

Bij ons op het speciaal onderwijs staat de sociaal emotionele ontwikkeling van de leerlingen hoog op het programma. Wij vinden het belangrijk dat leerlingen hun kwaliteiten herkennen en leren inzetten. We vullen een aantal keer per jaar Zien! in, we werken gedurende de gehele schooldag aan SWPBS  en we hebben nog 2 keer in de week op het weekrooster SEL staan. Eén keer per week werken we met KWINK en de andere keer werken we met een kalender aan de hand van de resultaten van Zien!.

ZIEN!

Zien! brengt onder andere het sociaal-emotioneel functioneren van de leerlingen in kaart. Door de vragenlijsten van ZIen! in te vullen door middel van observaties krijgt elke leerkracht concrete doelen en handelingssuggesties. Daarnaast wordt er ook verwezen naar veel SoVa-methoden en methodieken. Het systeem van Zien! hanteert zeven dimensies. De dimensies geven informatie over het welbevinden en de betrokkenheid van de leerling en de andere dimensies geven informatie over de ontwikkelbehoeften van een leerling. Veel van mijn leerlingen hebben geen idee welke kwaliteiten ze allemaal hebben, daar speel ik dan graag op in. 

Een dimensie centraal 

Vorig jaar heb ik samen met onze orthopedagoog een kalender gemaakt. We hebben de resultaten schoolbreed bekeken van Zien! en vanuit daar hebben we elke 2 weken een dimensie centraal laten staan. In elke groep komen zo de dimensies waar schoolbreed aan gewerkt moet worden veel aanbod en kunnen we hierin groeien. Zien! zorgt verder voor de uitwerking, want voor elke dimensie heeft Zien! lessuggesties. Ik gebruik deze lessuggesties om leerlingen te laten zien welke kwaliteiten ze allemaal in huis hebben. 

Het deugdenspel 

In mijn groep zijn we nu heel druk met één van die lessuggesties. Hierin kwam Het Deugdenspel naar voren. Een spel van Annelies Wiersma. Het Deugdenspel maakt je op bewust van je karakter door middel van 52 bouwstenen. In mijn groep noemen we het kwaliteiten. Ik speel het spel in mijn groep klassikaal.

Leerling van de week 

Per week staat er één leerling centraal in mijn klas. Deze leerling verdeelt de 52 kwaliteiten van Het Deugdenspel aan zijn of haar klasgenoten. Alle kwaliteiten worden bekeken door de leerlingen en elke leerling kiest één kwaliteit uit die het beste past bij de leerling die op dat moment centraal staat. Voorbeelden van kwaliteiten zijn verantwoordelijkheid, eerlijkheid, geduld, humor etc. De leerling die op dat moment centraal staat gaat voorin de klas zitten en roept 1 voor 1 zijn klasgenoten bij zich. Deze geeft op dat moment aan welke kwaliteit het beste past bij de leerling en waarom. Vooral het waarom stukje is vaak lastig, maar op Het Deugdenspel staan punten beschreven, dit maakt het heel fijn.

Trotse ouders

Ik zie elke week een leerling gigantisch groeien en ook van ouders krijg ik terug dat ze het heel fijn, maar ook heel mooi vinden voor hun zoon/dochter. Ook kreeg ik terug bij de oudergesprekken dat een ouder niet kan wachten tot haar zoon aan de beurt is en zo van hoort en voelt wat zijn kwaliteiten zijn, dit is toch geweldig? Ik vind het een fijn middel om te gebruiken in de klas en de leerlingen en ouders groeien en dat is toch wat we willen?

Geef een reactie

Om je de beste ervaring te kunnen geven maken wij gebruik van Cookies. Door het gebruiken van onze website ga je hier automatisch mee akkoord. Wil je meer informatie? Klik dan hier.