Leesbevordering

leesbevordering

Leesbevordering is de basis van het leesonderwijs. Kinderen die met plezier en interesse lezen, lezen meer en beter. Daarom zijn kinderboeken zo ontzettend belangrijk voor de leesbevordering. Maar hoe zorg je er als leerkracht voor dat kinderen met veel verschillende kinderboeken kennis maken?

Leesbevordering gericht op kinderboeken 

Leesbevordering is het stimuleren van het leesplezier door het aanbieden van en werken met kinderboeken. Boeken hebben drie sterke kenmerken: het zijn vaak verhalen over het leven, ze informeren over de wereld en nodigen uit om daarop te reflecteren. Ik vind het mooiste aan boeken het feit dat ze zoveel ruimte laten voor je verbeelding. Ik denk dan ook, dat dát vaak de reden is dat ik een serie of film dat gebaseerd is op een boek zo ontzettend vindt tegenvallen. Het ziet er altijd anders uit dan in mijn beleving. 
Kinderboeken wekken de nieuwsgierigheid en dagen kinderen uit om zich in onderwerpen te verdiepen of geboeid te raken door een verhaal. Je breidt zo je belevingswereld uit. Ze activeren je verbeelding.  Daarnaast zijn (actuele) kinderboeken ontzettend belangrijk voor de taal- en leesontwikkeling. Lezen vergroot je woordenschat aanzienlijk. Een ruim assortiment aan kinderboeken in je klas of in de school zorgen ook voor een stukje autonomie voor de leerlingen. Je kunt kiezen welk boek je leest. Je kiest een boek dat je aanspreekt, je kennis verrijkt en je beleving verdiept. 

De leescultuur in school 

Het is ontzettend belangrijk dat er een positieve leescultuur heerst op school. Als schoolteam moet je uitstralen dat lezen belangrijk is, door er veel tijd voor te reserveren en door er zeker ook voor te zorgen dat er jaarlijks geïnvesteerd wordt in nieuwe boeken. Ik heb helaas op te veel scholen gewerkt waar alle groepen bij de opening van de Kinderboekenweek een boek voor in de klas kregen en dat ze het hier mee moesten doen. Ik ken leerkrachten genoeg die uit eigen portemonnee op rommelmarkten of via Marktplaats boeken kopen voor in hun klas. Ik ben er daar namelijk een van!

Wil je leesbevordering hoog op de prioriteitenlijst hebben staan als school, dan moet je aan de slag met de leescultuur in de school. Dat houdt in dat er een leescoördinator is (het liefst eigenlijk 2) en dat er een leesbevorderingsbudget is. Deze leescoördinatoren regelen de jaarlijkse activiteiten op het gebied van lezen en zorgen voor de jaarlijkse aanvulling van de schoolbibliotheek. Houdt er rekening mee dat je jaarlijks 10% van je collectie vervangt. Zo gaan boeken 10 jaar mee. Langer is niet wenselijk, want dan heb je alweer een compleet nieuwe generatie op school en zijn er weer andere soorten kinderboeken populair. Nast het feit dat ze dan hopelijk allemaal stuk gelezen zijn!

 

 

 

 

Wil je aan de slag met een boekenkring maar weet je niet goed hoe?

Ik heb 48 kaartjes met vragen gemaakt die je kunt stellen tijdens de boekenkring. 

Klik op de afbeelding hiernaast om naar de webwinkel te gaan.

De boekenkring 

Er zijn veel werkvormen die je kunt inzetten om met leesbevordering aan de slag te gaan. De boekenkring is er een van. Tijdens de boekenkring leveren zowel de leerkracht als de leerlingen een bijdrage. Ga lekker met je groep in de kring zitten, zodat iedereen elkaar goed aan kan kijken. Als leerkracht nodig je kinderen gericht uit om kort te vertellen over het boek dat ze aan het lezen zijn. Ze vertellen kort waar het boek over gaat en ze lezen een stukje voor. Als leerkracht kun je ook vragen stellen aan leerlingen: “Welk boek ben je aan het lezen?” “Waarom heb je voor dit boek gekozen?”. Vraag ook aan de andere leerlingen wie het boek wel zou willen lezen. Ook als leerkracht introduceer je tijdens elke boekenring een boek. Dit kan een nieuw boek zijn of een boek dat niet gepakt wordt, maar waarvan jij weet dat het leerlingen wel aan kan spreken. Jouw manier van presenteren kan kinderen verleiden tot het lezen van het boek!

Het leeslogboek 

Toen ik twintig jaar terug als leerkracht begon, moesten leerlingen na het lezen een heel formulier invullen met een geschreven samenvatting. Hierdoor waren veel kinderen op voorhand al niet meer te motiveren voor het lezen van een boek, want ja dat verslag! Toch kan een eenvoudig leeslogboek een meerwaarde hebben voor de leesbevordering. Laat leerlingen een leeslijst bijhouden. Hier noteren ze de titel van het boek en geven ze eenvoudige waardering aan het boek. Zo kunnen ze aan het eind van het jaar hun persoonlijke top 3 samenstellen. Als leerkracht kun je kinderen helpen met het kiezen van een nieuw boek. Door naar hun leeslogboek te kijken, zie je als leerkracht welk genre boeken hen aanspreekt.

Bron: Open Boek, handboek leesbevordering door Jos Walta.

Geef een reactie

Om je de beste ervaring te kunnen geven maken wij gebruik van Cookies. Door het gebruiken van onze website ga je hier automatisch mee akkoord. Wil je meer informatie? Klik dan hier.