Lezen, lezen, lezen….

lezen

[Gastblog van juf Mandy]

Lezen, lezen, lezen…. Wat is het toch belangrijk, maar soms krijg je bepaalde kinderen niet aan het lezen. En misschien herken je dit bij jezelf ook wel. Dan is het alleen maar nog lastiger om lezen als iets ‘leuks’ over te brengen. Zelf vind ik lezen heerlijk en ik in vakanties kan ik dan ook uren doorbrengen met een boek in mijn handen. Maar wat nou als je kinderen maar niet aan het lezen krijgt? Ik heb een aantal dingen op een rijtje gezet die bij mijn kinderen erg hebben geholpen om ze meer tot lezen te krijgen.

Zorg dat het boek past bij de interesse van het kind

Super logisch natuurlijk, maar soms is het lastiger dan gedacht. Want hoe zoek je nou een goed boek uit? Vorig jaar hadden wij een biebkast bij het aanrecht van ons leerplein. Soms ging ik ‘even thee pakken’, maar ondertussen was ik meer aan het observeren wat er dan gebeurde. Mij viel het regelmatig op dat kinderen even keken naar hoe de kaft eruit zag en dan hun keuze maakten. De volgende dag of 2 dagen later stonden ze weer bij de biebkast… Het even voorlezen van de achterkant helpt enorm. Zeker kinderen die moeite hebben met lezen, kunnen zich dan echt even richten op dat belangrijke stukje om zo een goed idee te krijgen bij of ze het nu wel of niet willen lezen. Vraag naar de hobby’s van een kind. Als een kind op voetballen zit dan vinden ze vaak een voetbalboek al snel leuker.

Boeken promoten

Dit kan je op verschillende manieren doen. Bijvoorbeeld met een boekenspeeddate. Je legt allerlei boeken neer, kinderen krijgen een minuut of twee om een boek te bekijken en schrijven het op een lijstje als het ze een leuk boek lijkt. Hierbij is het natuurlijk wel belangrijk dat ze snappen hoe je een boek moet beoordelen op of je het leuk kan vinden.
Nog een leuke manier is het inpakken van boeken. Schrijf er een paar woorden, het genre of een samenvatting op het inpakpapier en de aandacht wordt gewekt.
Vorig schooljaar maakte wij een boekenwand. Hier lagen uitgeknipte spreekwolkjes bij. Had iemand een tof boek gelezen? Dan mochten de kinderen een kopie maken van de kaft, in het spreekwolkje opschrijven waarom het zo’n tof boek was en ophangen maar. Vaak vind ik het ook leuk om gewoon een mandje met boeken te regelen. Ieder boek bespreek ik kort en ik lees een klein stukje voor. Vervolgens verloot ik de boeken en ze hebben weer een nieuw leesboek.

Laat kinderen over hun boeken praten

Door kinderen te laten praten over hun boek na het lezen, gaan ze er nog meer over nadenken. Daarbij komt ook dat kinderen soms bewuster lezen, zodat ze antwoord kunnen geven op de vragen die je naderhand stelt. Op deze manier voer je soms de mooiste gesprekken met leerlingen èn raken andere leerlingen wellicht enthousiast om dat boek ook te gaan lezen!

Onderaan deze blog kun je een lijst met 24 verschillende vragen downloaden om te gebruiken in je klas. Je kunt ze dobbelen, een kind een nummer op laten noemen of gebruik een Ikea rad om te bepalen welke vraag je gaat beantwoorden.

Geef zelf het goede voorbeeld

Hoe eenvoudig ook, maar geef zelf het goede voorbeeld. De kinderen komen binnen, pakken hun boek en zijn stil aan het lezen. Dan heb je mooi even tijd om nog wat dingen voor te bereiden, je mail te checken of nog even na te kijken… Maar door het zelf goed voor te doen, gaan kinderen ook makkelijker lezen. En als je dan echt in je boek zit en de tijd is om, wil je het liefst nog een bladzijde lezen.

Kies zelf een tof voorleesboek

Vaak kan je kinderen ook enthousiasmeren door zelf een leuk voorleesboek voor te lezen. Kijk goed naar je klas. Houden ze van humor of zijn het juist beginnende pubers die alleen nog maar spannende boeken willen lezen? In de bovenbouw merk ik vaak dat het bijna niet spannend genoeg kan. Oorlogsboeken en waargebeurde verhalen zijn dan ook vaak een grote hit!

Lees ook eens een prentenboek voor

Zeker in de bovenbouw ben je het wellicht niet gewend, maar lees ook af en toe eens een prentenboek voor. Je staat soms versteld van hoe leuk, ook de ‘grote’ kinderen, een prentenboek kunnen vinden. Een tijdje terug, las ik het boek “Open dit boek niet” voor in groep 7/8. Het gaat over een soort poppetje die op iedere bladzijde weer zegt dat je het boek dicht moet doen. Ik heb mijn kinderen nog nooit zo hard horen lachen om een boek.

Laat kinderen een boek voorlezen bij de kleuters

Als je een bovenbouwgroep hebt, is het enorm leuk om ze een prentenboek voor te laten bereiden. Dit boeken kunnen ze vervolgens bij de kleuters voorlezen. Ze moeten hierdoor hardop voorlezen en zijn vaak heel goed aan het oefenen met intonatie. Laat het ze in tweetallen voorbereiden en ze zijn ook meteen aan het samenwerken. Kan de kleuterjuf mooi even achteroverleunen.

Laat ze soms ook gewoon lekker een ander soort boek kiezen

En als een kind boeken dan echt verschrikkelijk blijft vinden? Tja, is het dan zo erg dat ze een strip, informatieboek of tijdschrift lezen? Het gaat immers toch echt om dat ze lezen. Zeker als je lastig leest, zijn die plaatjes bij een strip toch echt niet altijd verkeerd…

Geef een reactie

Om je de beste ervaring te kunnen geven maken wij gebruik van Cookies. Door het gebruiken van onze website ga je hier automatisch mee akkoord. Wil je meer informatie? Klik dan hier.