Review: de erfenis van Villa Evie (de Magische apotheek deel 6) ~ Anna Ruhe

de erfenis van villa Evie

Lucie en haar vrienden staan voor hun grootste uitdaging ooit. Hun vijand Edgar de Richemont is van plan alle centifleurs ter wereld uit te roeien. En om dat plan uit te voeren heeft hij het meteoorpoeder uit de magische apotheek nodig. Dat meteoorpoeder is de vergeten erfenis van Villa Evie. Samen met Elodie en de oude geurapotheker Daan de Bruijn bedenkt Lucie de ene geur na de andere waarmee ze de magische apotheek die onder Villa Evie ligt kan beschermen. Ondertussen ontdekt Lucie dat de villa haar lijkt te helpen. Schijnbaar uit het niets duiken er kamers en verborgen gangen op die ze nog nooit eerder was tegengekomen. Maar Edgar is gevaarlijker dan ooit. En hij is tot alles in staat om te krijgen wat hij wil…

Villa Evie

Voor Villa Evie is een grote rol weggelegd in dit zesde deel. De titel. (de erfenis van Villa Evie) verwijst al naar het huis, maar in dit deel komen de magische eigenschappen van het huis daadwerkelijk tot leven. Het lijkt mij fantastisch in een villa als Villa Evie te mogen wonen of er gewoon eens in rond te mogen struinen. In het verhaal wordt ook nog een keer benadrukt hoe goed het is dat de moeder van Lucie het huis met zorg heeft gerestaureerd. Ergens voelt het ook als een oproep om toch vooral zorgvuldig met de pareltjes van vroeger om te gaan in plaats van alles maar weg te gooien en nieuw aan te schaffen of om een huis te slopen en er een nieuw huis voor in de plaats te bouwen.

Deel 6 alweer

De erfenis van Villa Evie is alweer het zesde deel van deze serie. Vooraf werd aangekondigd dat dit het laatste deel zou zijn, maar tot groot plezier las ik achterin het boek dat Anna Ruhe heeft besloten dat de verhalen over magische geurtjes nog niet helemaal zijn afgelopen! In 2022 horen we daar meer over, waarschijnlijk via het Instagram account van de schrijfster (@annaruhe_writes). Ik krijg vaak de vraag of je boeken van een serie ook los kunt lezen, meestal kan dat gewoon. Met dit deel zou dit ook gewoon kunnen, maar je mist dan toch wel heel veel voorkennis.

De magische apotheek is een serie waarin je jezelf als lezer helemaal kunt verliezen. Door de stijl van schrijven heb je het idee de weg te weten in de villa. De erfenis van Villa Evie is wederom goed geschreven en verrassend. Je merkt dat de hoofdrolspelers ouder worden en er meer diepgang in hun relaties komt. Ze weten elkaar (vrijwel) blindelings te vinden en voelen het aan als er zaken niet kloppen. Wat mij betreft is dit deel het sterkste en spannendste deel van alle 6!

Hartelijk dank Uitgeverij Van Holkema & Warendorf voor het toezenden van dit boek. #samenwerking