Review: De Fluistervlammen (deel 1)

de fluistervlammen

In de Fluistervlammen maken we kennis met Benjamiah. Hij woont boven de oude en stoffige boekhandel van zijn oma en hij piekert veel, want hij is bang dat zijn ouders gaan scheiden en hij heeft weinig vrienden. Maar dan krijgt hij per post een mysterieuze pop opgestuurd. De pop komt ’s nachts op magische wijze tot leven en blijkt in een aap en een vogel te kunnen veranderen. Benjamiah volgt de vogel door een verborgen deur in de boekhandel naar een andere wereld. Een wereld die bestaat uit een doolhof van straten, waar kleur net zo waardevol is als goud en waar getoverd wordt met behulp van poppen…
Op deze magische plek, de stad Slingerwald, ontmoet hij Elizabella. Zij is vastbesloten de verdwijning van haar broer op te lossen. Samen moeten ze het tijdens hun zoektocht opnemen tegen kleurenstropers, een bloeddorstige Minotaurus en een duistere magiër die over Slingerwald regeert. Zullen ze Elizabella’s broer terugvinden en komt Benjamiah ooit weer thuis?

4/5

Slingerwald

Het eerste deel van de Fluistervlammen speelt zich in Slingerwald af. Slingerwald wordt ook wel de Doolhofstad genoemd. Slingerwald is een heel bijzondere, maar ook angstaanjagende plek. Een plek die vervloekt is en daardoor één groot doolhof waarin je verdwaalt en waarin slechteriken en duistere magiërs de dienst uitmaken. Dit is de wereld waarin Benjamiah vanuit zijn woonplaats Draak-aan-het-Water terecht komt. Hij woont met zijn ouders en oma in boekhandel Er Was Eens. Daar krijgt hij een pop en vanaf dat moment stapelen de vreemde gebeurtenissen zich op. De pop komt namelijk tot leven en via een magische deur in de kelder van de boekhandel komt hij in Slingerwald terecht. Een stad waar de weg elke dag anders is en de mensen buiten hun eigen buurt verdwalen en de weg naar huis nooit meer kunnen vinden.

De Fluistervlammen

Het geheim van de Doolhofstad’ is het eerste deel in de reeks ‘De Fluistervlammen’ van debutant Jordan Lees. Fluistervlammen zijn een soort lantaarns. In die lantaarns zitten boodschappen, herinneringen, achtergelaten woorden. Elke Fluistervlam is een stem. Die laten mensen achter voor hun familieleden, zodat zij nog één keer de stem van hun dierbare kunnen horen. Edwid is de broer van Elizabella en hij heeft 4 Fluistervlammen achtergelaten. Benjamiah en Elizabella gaan samen op zoek naar de Fluistervlammen, maar uiteindelijk blijkt dat ze de gesproken boodschap liever niet hadden gehoord. Komt dit allemaal goed of zijn ze vervloekt?

‘De Fluitservlammen’ is geschikt voor lezers vanaf 10 jaar die houden van spannende magische avonturen. Deze lezers moeten niet afhaken bij wat langere zinnen en af en toe een woord dat ze niet kennen. Als het boek je te pakken heeft, kun je het niet zomaar meer wegleggen. Je moet verder lezen, want je wilt weten of het allemaal goedkomt en wat er nu eigenlijk gebeurd is met Edwid. Ik vind het een prachtig verhaal over vriendschap en moed met daaroverheen een spanende dosis magie. Ook de schrijfstijl is heel prettig, heel beschrijvend. In het boek vond ik een van de mooiste zinnen die ik ooit heb gelezen: ‘Als je leest, verbind je je met de wereld. Je verbindt je met de wereld die er ooit was, die er nu is en die er op een dag zal zijn.’

Hartelijk dank Uitgeverij van Goor voor het toezenden van dit vieze boek! Deze review bevat affiliate links.