Review: De veger ~ Jonathan Auxier

de veger

Het is vijf jaar geleden dat de Veger is verdwenen. Sindsdien heeft Nan geen andere keuze dan te werken als schoorsteenveger voor de meedogenloze Wilkie Crudd. Wanneer Nan tijdens het vegen vast komt te zitten in een brandende schoorsteen, is ze bang dat ze er nooit meer uit zal komen. Maar dan wordt ze gered door een golem, een wezentje gemaakt van roet en as. Charlie is lief, onschuldig en nieuwsgierig naar de wereld om hem heen. Er ontstaat een onverwachte, hechte vriendschap. Kunnen zij samen ontsnappen aan de wrede Wilkie Crudd?

Het ontstaan van het verhaal

Het verhaal van de Veger is stukje bij beetje ontstaan. Het duurde vijftien jaar voor de schrijver alle ingrediënten voor het verhaal over Nan en Charlie bij elkaar had. Het begon allemaal met een beeldje van een Golem uit een cadeauwinkel in Praag en het boek De Waterkinderen van Charley Kingsley. In dit boek gaat het over klimjongens. Klimjongens zijn jonge schoorsteenvegers. Volgens sommige schattingen werden klimmers gemiddeld maar vijf jaar oud. De Veger is een mengeling van feiten en fantasie. Veel plekken en mensen in het boek bestaan echt of hebben echt bestaan, andere zijn verzonnen. Het boek speelt zich in ieder geval af in 1875.

Thematitel

De Veger is een van de thematitels voor de Kinderboekenweek 2021 in de leeftijdscategorie groep 7/8. Het boek is geschikt voor de leeftijd 10-14 jaar. Persoonlijk zou ik het ook niet in een groep 5 of 6 aanbieden. Ik denk dat dit boek voor die leerlingen te heftig is.

Ik vind de Veger een schitterend boek over een tragisch onderwerp. Het verhaal komt enorm binnen. Je kunt niet anders dan meeleven met klimjongens (of meisjes!) als Nan en Muisje. Een boek dat zeker in de schoolbibliotheek aanwezig moet zijn voor oudere leerlingen. Het is ook niet meer dan terecht dat het boek als winnaar is gekozen door de Vlaamse Kinder- en Jeugdjury 2021 in de categorie 10 tot 12 jaar. Jonathan Auxier schrijft erg beeldend en je krijgt een goed beeld van het Londen in die tijd. Het harde leven van de arme mens. Het boek is gevuld met vriendschap en verlies en staat in het teken van het overleven in een keiharde wereld. Een aanrader!

Hartelijk dank Uitgeverij Billy Bones voor dit schitterende boek! #samenwerking