Review: De Zilveren Weken ~ Boaz Bijleveld

de zilveren weken

De Zilveren Weken is de naam voor de groepvormingsperiode na de kerstvakantie. Al is het onderhouden van de groep een continu proces, je klas heeft na een pauze extra onderhoud nodig. Waarom dat zo is en hoe je dat doet lees je in dit boek van Boaz Bijleveld.

Zilveren weken?

Waarom is het verstandig om na de kerstvakantie weer aandacht te besteden aan groepsvorming? Zo halverwege een schooljaar is er tijd en behoefte aan een periode van reflectie. Ook is de kans op storm of op zijn minst een stevige wind, die weer de kop op steekt, groter. Door onderzoek is gebleken dat de kans namelijk reëel is dat je groep in deze periode het nodige onderhoud zal vragen, nu het eerste deel van het schooljaar erop zit. Door in te zetten op die Zilveren Weken pak je de kans om tot een hoger niveau van onderlinge betrokkenheid en taakgerichtheid te komen.

Op zoek naar materialen om in te zetten na de kerstvakantie en zo bewust stil te staan bij de zilveren weken? Schaf dan een van de zilveren weken producten aan!

Met de code zilverenweken krijg je op deze materialen 1 euro korting.  Deze korting geldt tot en met 9 januari 2022.
nieuwjaar in de klas

De inhoud van het boek

Het boek De Zilveren weken bestaat eigenlijk uit twee delen. Een theoretische deel en een praktisch deel. In het eerste deel lees je over de onderzoeken die er naar groepsvorming zijn gedaan en welke inzichten er zijn meegenomen. Ik vind het heel prettig dat er ook stil gestaan wordt bij het stukje groepsvorming tijdens en na thuisonderwijs. Het tweede deel geeft heel veel praktische tips en ideeën hoe je in jouw klas aan de slag kunt met groepsvorming tijdens de periode na de kerstvakantie.

Dit boek is veel meer dan een boek over de Zilveren Weken. Het grijpt terug naar de Gouden Weken en kijkt ook al vooruit naar de Bronzen Weken. Het beschrijft de periode van elkaar leren kennen, die van elkaar opnieuw leren kennen en de periode van afscheid nemen die voor mij als leerkracht groep 8 zo enorm herkenbaar is. Vooral de vele werkvormen maken dit boek zo enorm waardevol. Het theoretische deel zorgde bij mij weer voor bewustwording en de vele praktische werk- en spelvormen zorgen voor energie om aan de slag te gaan. Dit boek samen met het boek de Gouden Weken 2.0 is een ijzersterk koppel om in je klas of in de school te hebben. Een mustread voor elke leerkracht!

Hartelijk dank Uitgeverij Eduforce voor het toezenden van dit zeer bruikbare boek! #samenwerking #affiliatelinks