Review: gevaar in het plantenrijk

gevaar in het plantenrijk

Iedereen kent de brandnetel, de stekelige distel of de jeukende rozenbottel: planten die je zo in het park of het bos tegenkomt. Maar wist je dat er vleesetende planten bestaan die insecten, spinnen en soms zelfs kikkers oppeuzelen? En dat er planten zijn die bijtende en stekende mieren naar zich toe lokken om zich zo te beschermen tegen dieren die aan hun bladeren willen knabbelen? Je leest het allemaal in gevaar in het plantenrijk. Planten zijn van levensbelang voor de mens en het plantenrijk is een kleurrijke, spannende wereld om te ontdekken.

4/5

Gevaar in het plantenrijk

Dit boek bestaat uit 5 delen. Het eerste deel gaat over de kenmerken van planten en wat planten zo bijzonder maakt. In deel 2 gaat het over de evolutie van planten. Deel 3 gaat over het plantenrijk en daar kun je van alles lezen over gevaarlijke planten. In deel 4 zoomen we in op de planten in Nederland en welk gevaar er in onze buurten te vinden is qua planten. Ten slotte lezen we in het laatste deel over geneeskrachtige planten en hoe planten als medicijn gebruikt kunnen worden.

Boeiende weetjes

in gevaar in het plantenrijk wordt rondgestrooid met boeiende weetjes. Wist je bijvoorbeeld dat planten via schimmeldraden met elkaar kunnen praten? Ze praten alleen niet met elkaar zoals jij en ik dat doen. Ze gebruiken hiervoor chemische stofjes. Deze stofjes gebruiken ze om elkaar te waarschuwen voor bijvoorbeeld een rupsenplaag die de plant aanvalt. Dit is een van de vele boeiende weetjes die je in dit boek kunt lezen. Alle weetjes zijn interessant, worden goed uitgelegd en (dat vind ik belangrijk) dat gebeurt in begrijpelijke Jip en Janneke taal.

Kennisoverdracht

Niet iedere leerling zal een boek als gevaar in het plantenrijk uit de kast pakken. Dat is voor mij geen reden om dit soort boeken niet aan te schaffen. Ik denk namelijk dat je een brede variatie aan boeken tot je beschikking moet hebben op school. Dit boek zou je bijvoorbeeld heel goed kunnen gebruiken voor Close Reading of bij een natuur thema. Laat leerlingen bijvoorbeeld een Venn-diagram maken waarin ze overeenkomsten en verschillen noteren tussen bijvoorbeeld deel 3 en deel 5. Op deze manier leren alle kinderen over planten. Tot slot nog even over de schitterende tekeningen in het boek! Die zijn niet alleen prachtig, maar ook heel bruikbaar naast alle duidelijke foto’s in het boek.

Hartelijk dank Fontaine Uitgevers voor het toezenden van dit boek!