Review: heksenwinkel

heksenwinkel

Oh nee! Magenta Spits opent een heksenwinkel… in Kleinbrugge! De mensen in Kleinbrugge houden niet van wat anders is. Maar ze houden wel van roddelen. En deze keer is Elsie Pekel het mikpunt – er doen geruchten de ronde dat ze magische krachten heeft. Het helpt niet dat de rode heks Magenta Spits besluit om een winkel in Kleinbrugge te openen. Naast Pekels Warenuis. Een toverwinkel. Al snel wordt het kleingeestige stadje overspoeld met heksen…

Heksenwinkel is een boek met een prachtige kaft. De kaf knalt je met zijn rode kleur tegemoet. Rood is de kleur van Magenta Spits. De kaft is prachtig getekend en ook in het boek vind je ontzettend veel mooie tekeningen die het bekijken waard zijn. Het boek is in iets grotere letters gedrukt en is door de ruime regelafstand goed te lezen voor de minder gevorderde lezer. Het boek is voor 9+, maar volgens mij is het voor 8-jarigen ook al goed te lezen.

Los goed te lezen

Vaak is het zo dat een serie het lekkerst leest als je het in volgorde leest. Heksenwinkel is het derde deel in een serie over Elsie en Magenta Spits, toch heb je daar met het lezen absoluut geen last van. De schrijfster heeft op een fijne manier wat dingen herhaald uit de twee vorige delen: Heksenweek en Heksenwens.

Ik ben niet onder de indruk van dit derde deel. Afgaande op de meningen van anderen over deel 1 en 2 had ik meer verwacht van Heksenwinkel. Het verhaal kabbelde een beetje voort. Ik miste spanning en het geheel was gewoon wat voorspelbaar. Het grootste deel van het verhaal gaat over hoe lastig Magenta Spits het vindt om een winkel te runnen. Albert, de vader van Elsie, is (samen met Elsie) mijn favoriete personage uit het verhaal. Hoe hij een aantal klanten op hun nummer zette toverde een grijns op mijn gezicht.

Onderliggende boodschap

Niets zo mooi als een boek met een onderliggende boodschap. Het allerbelangrijkste tijdens het lezen van een boek is voor mij altijd het genieten. Een schrijver/schrijfster die het voor elkaar krijgt om mij mee te nemen in de wereld van het boek, zodat ik alles om me heen vergeet kan mij niet gelukkiger maken! Heksenwinkel is er niet in geslaagd om mij alles om me heen te laten vergeten, maar de onderliggende boodschap kwam wel heel sterk naar voren: het is goed om open te staan voor anderen. Hoe saai is het als we allemaal hetzelfde zijn, denken en doen?!

3/5

Hartelijk dank Uitgeverij Lemniscaat voor het toezenden van dit boek! #samenwerking #barterdeal