Review: Het beestenbinnenstebuitenboek

het beestenbinnenstebuitenboek

Het Beestenbinnenstebuitenboek staat vol met de meest bijzondere beesten. Hoe kan een cheetah zo snel rennen? Waar laat een python zijn prooi als hij die heeft opgeslokt? In dit boek geven twaalf dieren hun geheimen letterlijk bloot. Ontdek hoe ze er aan de binnenkant uitzien en verbaas je over allerlei bizarre feitjes. Je zult nooit meer op dezelfde manier naar deze dieren kijken!

4/5

Het Beestenbinnenstebuitenboek

Een boek boordevol beesten. Elk dier is over twee pagina’s verdeeld. Een stukje van het dier laat de buitenkant zien, zoals we dat gewend zijn. De rest laat voornamelijk de binnenkant zien. Denk aan de botten, maar ook verschillende organen. Rondom het dier kun je allerlei interessante en belangrijke feitjes lezen. Wist jij bijvoorbeeld dat het vogelbekdier eieren onder de grond legt als een reptiel, ze uitbroedt als een vogel door ze warm te houden en ze zoogt als een zoogdier? Dat noem ik nou een dier dat niet zo 1, 2, 3 in en hokje te plaatsen is! Zo kun je in totaal over 12 verschillende fascinerende dieren lezen in dit boek.

Kim Merel Veenman

Het Beestenbinnenstebuitenboek is niet alleen geschreven door Kim Merel, maar de illustraties zijn ook van haar hand. Kim is dol op de natuur en dat zie je meteen als je haar website bezoekt. Ze maakt de meest fantastische schilderijen met olieverf. Schilderijen waar je minutenlang naar kunt kijken zoveel valt er te zien en allemaal met het thema natuur. Wist je trouwens dat dit boek ook niet haar eerste boek is? Zo heeft Kim ook samengewerkt met andere schrijvers èn misschien ken je het boek “Dit is… natuur” wel van haar. Oh ja en naast schrijfster en illustrator is ze ook nog bioloog!

Met veel plezier heb ik mezelf verdiept in de binnenkant van de beesten in het Beestenbinnenstebuitenboek. Het kostte me wel een paar keer oefenen om de titel vloeiend uit mijn mond te krijgen. Een echte tongbreker. Ik werd positief verrast door de lay-out op de verschillende pagina’s waardoor ik lang in dit boek heb zitten kijken en lezen. Dat vind ik ook het leuke aan informatieve boeken. Het zijn niet alleen leesboeken, maar vooral ook kijkboeken. Sommige stukjes zijn wel wat lastig om te begrijpen, dus ik denk dat dit boek geschikt is voor kinderen van 8 jaar en ouder. Lekker voorlezen en samen kijken kan natuurlijk ook als ze nog jonger zijn. Dan zul je soms iets meer uit moeten leggen. Een ideaal boek in ieder geval voor alle nieuwsgierige kinderen die van de natuur houden!

Hartelijk dank Uitgeverij Lemniscaat voor het toezenden van dit leerzame boek!