Review: landkaarten voor pinguïns

review landkaarten voor pinguïns (en andere reizende dieren)

In landkaarten voor pinguïns en andere reizende dieren leer je dieren hun weg vinden zonder landkaarten, gps, kompas, straatnaamborden of andere dingen die wij nodig hebben om niet te verdwalen. Hoe weten ze hoe ze moeten reizen? Door gebruik te maken van de zon, de maan en de sterren, oceaanstromingen, het magnetisch veld van de aarde en hun zicht en reukvermogen…
Jij kunt dat niet, maar dankzij de kaarten in dit boek reis je wel met tien verschillende diersoorten de hele wereld over.
Onderweg betreed je het territorium van een Bengaalse tijger, doorkruis je met een roedel wolven de wildernis van Alaska, zwem je met bultruggen naar Hawaï, bezoek je ringstaartmaki’s in het bos op Madagaskar en zie je waar keizerspinguïns hun eieren leggen. Ontdek hoe deze fantastische dieren reizen zonder gps en allerlei andere fascinerende feiten over hun reizen en manier van leven. Ontmoet giftige rupsen, dansende bijen, zingende walvissen, superkoude pinguïns en nog veel meer…

5/5

Landkaarten voor  Pinguïns en andere reizende dieren

Op de voorkant zie je een poollandschap met verschillende getekende pinguïns. Dit zorgt er meteen voor dat je er helemaal in zit. De pinguïn met kompas in zijn hoofd past ook heel goed bij de titel. Als je de kaft omslaat zie je aan de binnenkant alle dieren die in dit boek aan bod komen. Per dier zijn 4 pagina’s gereserveerd in het boek. Zo laten de eerste twee pagina’s over de keizerspinguins zien hoe de route is naar de broedplaats en weer terug naar de kolonie. Daarom heen vind je verschillende interessante feitjes. Daarna vind je nog twee pagina’s waar uitgebreid de reis beschreven wordt. Wist je bijvoorbeeld dat het gemiddelde ei van een keizerspinguin 11 cm is en zo’n 450 gram weegt?

Close Reading

Close reading is een leesstrategie waarbij je heel aandachtig en grondig een tekst bestudeert om een dieper begrip te krijgen van wat er staat. Het gaat niet alleen om het oppervlakkig lezen van de woorden, maar ook om het analyseren van de betekenis, de structuur, de taalkeuzes en de context van de tekst. Landkaarten voor Pinguïns en andere reizende dieren vind ik een mooi boek voor Close Reading. Ik zou het boek dan zelf wel inzetten voor groep 5. Je kunt gericht aan de slag met woordenschat, oorzaak-gevolg en bent veel bezig met het leggen van verbanden.

Ik houd van informatieve boeken. Vooral van informatieve boeken met mooie tekeningen. Dit is een van dit soort boeken. Door de vele tekeningen blijf je naar de pagina’s kijken. Er valt zoveel te zien! De lay-out is speels en zorgt ervoor dat het geen saaie bedoening wordt. Je merkt aan alles dat de schrijfster van het verhaal veel ervaring heeft. Tracey Turner heeft inmiddels 70 (!) titels op haar naam staan. De illustraties van Huy Skipp zijn kleurrijk en zijn mooi verdeeld tussen de diverse weetjes. Met Landkaarten voor Pinguïns en andere reizende dieren nemen Turner en Skipp kinderen mee met de dieren die over de hele wereld reizen. En dat doen ze zo dat de reis interessant is, over ‘bekende’ en ook ‘minder bekende’ dieren gaat, en vooral dat de weetjes leuk zijn om te lezen èn de weetjes zijn op een begrijpelijke manier opgeschreven.

Hartelijk dank Uitgeverij Lemniscaat voor het toezenden van dit boek. Deze pagina bevat affiliatie links, het gebruik van de link kost je niets extra, maar helpt mij met de kosten voor deze site.