Review: Mijn jaar in een tent

“Mijn jaar in een tent” is een van de thematitels van de Kinderboekenweek 2023. Het is bestemd voor groep 7/8 en past perfect bij het thema “Bij mij thuis”. Thuis is voor iedereen anders, maar ook voor iedereen herkenbaar. Een mooi thema om de verbinding mee te zoeken en te vinden!

5/5

Zwaan

In het boek “Mijn jaar in een tent” maak je kennis met Zwaan. Zwaan zit bij meester Sinan in de klas en op school wordt er een challenge-week georganiseerd om geld op te halen voor een goed doel. Zwaan wil zich inzetten voor vluchtelingenkinderen en als challenge kiest ze ervoor om buiten in een tent te gaan slapen. Dat vindt ze heel spannend, want ze is snel bang. Zwaan woont erg afgelegen en in haar tuin is het ’s nachts echt ontzettend donker. Daarnaast hoor je ’s nachts heel veel geluiden van dieren en het ruisen van de wind door de bomen. Gelukkig komen er soms ook logés bij haar in haar tent, zoals haar beste vriendin Dons en haar broertje Roek.

Wat eerst een week zou duren, ging over in een challenge van een jaar. In dat jaar hield Zwaan een blog bij en af en toe maakte ze ook een vlog voor op haar website. En had ik al verteld over haar nieuwe vriendschap? Er valt zoveel over dit boek te vertellen, dat je het gewoon zelf moet lezen!

Soms heb je van die boeken die je niet weg kunt leggen, van die boeken waar je de emoties van de pagina’s voelt afspatten en die in je lijf gaan zitten. Dit boek was er een. Een boek dat ik niet weg wilde leggen, een boek dat me op het einde een brok in mijn keel opleverde. Een boek waarvan ik nu al weet dat ik het volgend schooljaar ga voorlezen  tijdens de Kinderboekenweek in mijn groep. Zo’n boek is “Mijn jaar in een tent.” Het boek gaat over angsten overwinnen, jezelf mogen zijn, verder kijken dan je neus lang is en iets over hebben voor een ander. Het boek is vlot geschreven en leest gewoon heel lekker weg. Bij elk hoofdstuk zie je hoeveel dagen ze al in de tent is en hoeveel geld ze met haar challenge op dat moment heeft opgehaald.

De schrijfster

Tiny Fisscher is de schrijfster van het boek “Mijn jaar in een tent”. Wist je dat zij ook volledig bevoegd leerkracht basisonderwijs is? Naast dit boek heeft ze ontzettend veel andere boeken geschreven en kun je haar via de Schrijverscentrale boeken voor een schoolbezoek. Op haar website kwam ik dit interview tegen: Interview in BK Junior. Wist je trouwens dat Tiny Fisscher met dit boek in Vlaanderen de tweede prijs gewonnen heeft van de Vlaamse Kinder- en jeugdjury 2022? Zelf kende ik geen van haar andere werken, dus daar ga ik zeker verandering in brengen!

Hartelijk dank Uitgeverij Volt voor het toesturen van dit mooie boek!