Review: Pablo Picasso

pablo Picasso

Dit boek is onderdeel van de serie ‘Litte People, Big Dreams’, waarmee kinderen én volwassenen de levensverhalen ontdekken van belangrijke personen uit de wereld van muziek, wetenschap, sport, literatuur, kunst en filosofie. Bijzondere en inspirerende mensen zoals Pablo Picasso, van wie we veel kunnen leren. Elk deel laat zien hoe hun leven begon met een grote droom en leidde tot een prominente plek in de wereldgeschiedenis.

Pablo Picasso

Kleine Pablo was een geboren kunstenaar; het eerste woordje dat hij sprak was niet ‘mama’ of ‘papa’, maar ‘potlood’. Op de kunstacademie leerde hij te schilderen in alle stijlen die er bestonden, maar al snel wilde hij een nieuwe, eigen stijl ontdekken. Het was niet altijd makkelijk voor hem en soms was hij zo arm dat hij zijn eigen schilderijen in de kachel moest verbranden om warm te blijven. Maar hij bleef geloven in zijn droom en gaf niet op. Zijn werk heeft de kunstwereld voor altijd veranderd. Zijn leven is een prachtig voorbeeld over doorzetten, volhouden en het leven leren met vallen en opstaan.

De serie

In de serie Little People, BIG DREAMS zijn in het Nederlands inmiddels 15 delen verschenen. De schrijfster, Maria Isabel Sánchez Vegara, komt oorspronkelijk uit Spanje en de eerste boekjes zijn dan ook in het Spaans geschreven. Dit werd zo’n groot succes dat de boeken nu in meer dan twintig talen te lezen zijn! In het Engels zijn er al veel meer boekjes uitgegeven en op de Engels/Amerikaanse site van de serie zag ik ontzettend veel interessante titels staan. Wat dacht je bijvoorbeeld van de Amerikaanse voetbalster Megan Rapinoe of de autocoureur Lewis Hamilton! Twee voorbeelden die voor hun sport leven en daarnaast een uitgesproken mening hebben.

Als leescoördinator heb ik het afgelopen jaar duizenden euro’s aan boeken mogen uitgeven op mijn school. Wat een feest! Op deze manier ontdekte ik deze serie. Van elk deel dat ik inmiddels in handen heb gehad, ben ik gecharmeerd. Ik wilde dan ook heel graag over een deel van deze serie een review schrijven. De uitgeverij wilde hier gelukkig aan mee werken en stuurde dit deel naar mij toe! Bij prentenboeken denken veel kinderen aan boeken voor kleuters, maar dit deel is niet alleen voor kleuters, maar eigenlijk voor iedereen. In duidelijke en korte stukjes krijg je het levensverhaal van de hoofdpersoon te horen. Natuurlijk kende ik Pablo Picasso wel, maar dankzij dit boek weet ik veel meer over zijn leven. Daarnaast vond ik alle illustraties een feestje om te bekijken.

Het boek in de klas

Het is zonde om dit boek op de plank te zetten en er niets mee te doen. Breng het boek onder de aandacht door het voor te lezen in de klas, stel er vragen over en laat leerlingen hun innerlijke Picasso ontdekken!

Zo kun je de volgende vragen stellen:

• Het talent van Pablo is tekenen en schilderen. Wat is jouw talent?
  • Bezoek jij wel eens een museum? Wat is jouw favoriete museum? Wat kun je daar doen/bekijken?
  • Heb jij een eigen stijl net als Pablo? Wat doe jij anders dan anderen?
  • Wat vind jij ervan dat Pablo soms zijn schilderen moest verbranden om warm te blijven? Zou jij zo ver gaan om jouw droom waar te maken?
  • Pablo kende een periode dat hij alleen maar met blauwe kleuren schilderde en daarna had hij een periode waarin hij rode, roze en oranje kleuren. Heb jij dat ook dat je vroeger andere kleuren mooier vond dan nu?
  • Waarom zou Pablo zo zijn best hebben gedaan om de wereld te blijven bekijken vanuit het oogpunt van een kind?

En wil je binnenkort met een mooi kunstthema aan de slag? Sta dan gerust eens stil bij het kubisme van Pablo Picasso!

Hartelijk dank Uitgeverij Vier Windstreken voor het toezenden van dit mooie prentenboek! Ik kijk uit naar de volgende delen in deze prachtige serie!