Review: picoo

picoo

Wat zijn dat voor dingen? Nieuwsgierigheid alom toen ik met een grote, zwarte koffer op school kwam waar ik 12 apparaatjes (controlers) uit haalde. Toen ik het aan mijn groep uitlegde waren ze meteen enthousiast. De eerstvolgende pauze moesten de Picoo’s worden uitgeprobeerd. In de weken erna werden ze meerdere keren per dag gebruikt.

Wat zijn Picoo’s????

De Picoo is een soort gameconsole voor buiten. De bedenkers hiervan wilden het innovatieve van gamen combineren met het avontuurlijke van buitenspelen. In een set zitten 12 controlers. In elke controler zitten slimme sensoren en interactieve technologie die ervoor zorgen dat de Picoo’s onder andere licht kunnen geven, trillen en geluidjes kunnen maken. Bij de set Picoo’s zitten ook kaartjes om de spelletjes te kunnen spelen.

Wat kunnen Picoo’s?

Ik heb eerst de eerste variant uitgeprobeerd. Deze waren vooral goed om diverse soorten buitenspelletjes te spelen. De populairste spelletjes in mijn klas waren Zombierun en Bliksemsnel. Die hebben ze dagelijks in beide pauzes gespeeld. Ikzelf hoefde me er als leerkracht bijna niet mee te bemoeien. Enig nadeel aan de eerste variant was dat het ledlampje niet supersterk was en als de zon fel scheen was het daardoor niet altijd te zien of de Picoo aan was of niet. Met de vernieuwde versie is dit probleem sterk verminderd. Even terug naar die spelletjes. Elk spelletje is voorzien van een handleiding waarop je kunt lezen hoe het spel gespeeld moet worden en per spel is er een kaartje om de Picoo’s te activeren. Op Youtube zijn ook korte instructiefilmpjes te vinden. Het werkt allemaal supermakkelijk.

Lekker bewegen met de Picoo’s

De buitenspelletjes die je met de Picoo’s kunt spelen zorgen ervoor dat je leerlingen na de pauze met lekkere rode wangen van het rennen in de klas zitten. Ze hebben weer energie om gefocust aan het werk in de klas te gaan. Doordat de kinderen samen moeten spelen, oefenen ze ook hun sociale vaardigheden. Een dubbele win dus.

De Picoo’s op een educatieve manier gebruiken

Je kunt de Picoo’s ook op een educatieve manier gebruiken. Bijvoorbeeld als je de tafels wilt oefenen. Naast de Picoo’s ontvang je namelijk ook een doos met kaartjes. Kaartjes met de keersommen en kaartjes met de antwoorden. Scan met je Picoo een keersom en scan daarna het antwoord. Je merkt aan je Picoo of je het juiste antwoord hebt gescand. In de (nabije) toekomst komt ook de mogelijkheid om zelf een quiz te maken en te spelen met de Picoo’s. Zo komen er steeds nieuwe mogelijkheden bij.

Onze mening over Picoo

Mijn leerlingen en ik waren het vanaf het begin eens. Wat geweldig leuk waren die Picoo’s. Terwijl ik me in het begin er druk om maakte dat ik er maar 12 had en het dubbele aantal leerlingen was dat juist geen enkel probleem. Er werd afgewisseld en er waren altijd wel kinderen die een keer geen zin hadden en lekker op het speelrek gingen spelen. Doordat het spel eenvoudig te organiseren is, was ik er als leerkracht ook niet de hele pauze mee bezig. Mijn leerlingen regelden het zelf!

Verder vind ik het ook gewoon heel erg leuk dat dit een 100% Hollands product is.

Een Picoo set op school

Er zijn twee mogelijkheden als je ook een set Picoo’s op school wilt. De eerste optie is dat je een set aanschaft. Wel zo makkelijk en altijd te gebruiken. Nog niet helemaal zeker of je dit nu echt handig vindt of vaak zult gebruiken? Dan kun je makkelijk een set voor een periode van 2 of 4 weken huren. Als je besluit na de huurperiode toch liever een set te kopen, dan wordt het huurbedrag in mindering gebracht. Dat is toch mooi meegenomen!
Persoonlijk zou ik gaan voor de aanschaf van zo’n set. Dit kun je makkelijk onder een van de thema’s van de NPO-gelden bekostigen.
Liever eerst huren? Dan heb ik een mooie kortingscode voor je!

De kortingscode is: JUF-JOANNE-PICOO

Spelregels:
  • Met deze code krijg je 25% korting op de huur van een Picoo pakket voor school of BSO.
  • Boeken gaat via deze link
  • De vouchercode vul je in bij het veld “voucher/coupon”
  • De voucher is in te wisselen vanaf vandaag tot en met 31 december 2021. De verhuurdatum mag wél later liggen. Je kan dus bijvoorbeeld een set met korting voor januari boeken, als je de reservering maar voor 31 december plaatst.
  • Bij de boeking zijn verzendkosten van het pakket inbegrepen (zowel heen- als retourzending)
  • Optioneel kun je een gratis online introductieworkshop volgen van ±30 minuten
  • Het is mogelijk om op factuur te reserveren, graag dit even vermelden in het “notitie” veld.