Review: Verbinding ~ Praktijkboek systeemdenken in een lerende school

systeemdenken

De belangrijkste taak van de school is niet het aanleren van losse feitjes, maar kinderen leren denken. De vraag is op welke manier leerkrachten hieraan kunnen bijdragen. Hoe doe je dat in de dagelijkse praktijk van de school? Systeemdenken met al zijn praktische werkvormen en hulpmiddelen kan daarbij helpen. Het is zowel een manier van kijken naar de wereld als een praktische werkwijze om dingen beter te begrijpen. Daarom is het ook voor intern begeleiders en schoolleiders een belangrijke vaardigheid: begrijpen vóór ingrijpen. Systeemdenken leert ons de werkelijkheid te zien als een web van verbindingen, onderlinge relaties, en samenhangen in plaats van een gefragmenteerde optelsom van dingen. Dit boek biedt leerkrachten en schoolleiders een schat aan hulpmiddelen die kunnen helpen om die verbindingen te leren zien en begrijpen.

Wat is systeemdenken?

Systeemdenken is één van de vijf disciplines van de lerende school. Het is de vijfde discipline die de andere disciplines met elkaar verbindt. Systeemdenken vraagt om een andere manier van kijken, een andere manier van denken en handelen een een nieuwe taal. Systeemdenken draait om relaties zien en begrijpen. Op deze manier zie je het totaalbeeld en niet alleen enkele details. Systeemdenken helpt je de wereld om je heen beter te begrijpen en helpt je om betere beslissingen te nemen in situaties die je wilt veranderen.

Verbinding is een boek over en uit de praktijk. De praktijk van het systeemdenken. De schrijvers van het boek hebben allemaal een grote ervaring in het basisonderwijs en zorgen zo continu voor verbinding tussen de theorie en de praktijk. Dit zorgt er ook voor dat je als leerkracht aan de slag wilt met coöperatieve werkvormen, vormgevers en andere hulpmiddelen. Het zorgt ervoor dat je lessen op een boeiende manier kunt geven en dat je leerlingen enthousiast aan de slag gaan en ondertussen ontzettend veel leren. In het boek wordt uitgebreid stilgestaan bij wat systeemdenken is, waarom we het moeten gebruiken in ons onderwijs en welke hulpmiddelen we allemaal kunnen inzetten.

systeemdenken

Dit boek is een aanwinst voor mijn boekenkast vol met onderwijsboeken. Ik maak in mijn lessen veelvuldig gebruik van vormgevers, coöperatieve werkvormen, denkgewoonte en brainstormtools. Dit boek heeft mij de samenhang laten zien tussen al deze zaken. Het boek zorgt voor verbinding in mijn lessen. Door het inzetten van al deze tools uit mijn gereedschapskist zorg ik ervoor dat het leren van nieuwe dingen makkelijker wordt voor mijn leerlingen. Leerkrachten die de principes van systeemdenken toepassen in hun onderwijs leren hun leerlingen de wereld beter te begrijpen. Als leerkracht ondersteun je met het systeemdenken jouw leerlingen met het ontwikkelen van hun vaardigheden. Welke leerkracht wil dat nu niet?

Hartelijk dank Marjolein van Natuurlijk Leren voor het toezenden van dit prachtige boek.

Ik heb al zoveel van je mogen leren bij Albero. Je bent een bron van inspiratie.