Review: Suikerland

suikerland

Esi, haar broertje Yaa en hun slaaf Lano worden in Afrika door twee mannen ontvoerd en naar de kust gebracht, waar een slavenschip wacht. Daar worden de kinderen in het ruim opgesloten. Esi komt uiteindelijk terecht op een suikerplantage aan de andere kant van de oceaan. Ze moet een bezemkamer delen met Jantje, zoon van een Amsterdamse opzichter en een zwarte vrouw. Als geheimen over Jantje uitkomen, kunnen Jantje en Esi niet anders dan in actie komen. Suikerland vertelt hoe het leven in slavernij écht was.

5/5

Suikerland

Suikerland vertelt een verhaal over slavernij vanuit tot slaaf gemaakte kinderen. Het verhaal start in Afrika waar Lano en zijn ouders huisslaven zijn bij het gezin van Esi en haar broertje Yaa. Op een dag gaan Esi en haar broertje spelen bij de rivier. Lano moet mee om spullen te dragen. Bij de rivier worden ze gevangen genomen door twee mannen. Ze worden eerst naar het dichtstbijzijnde fort gebracht. Eenmaal aan boord komt het schip in beweging. Uiteindelijk komt alleen Esi aan de andere kant van de oceaan terecht. Daar komt ze als huisslaaf te werken op een suikerplantage. Dat is heel bijzonder, want normaal gesproken worden de tot slaaf gemaakten uit Afrika alleen op het veld aan het werk gezet. Alle suiker die op het land wordt geproduceerd en gefabriceerd wordt naar Europa verstuurd.

Het verhaal van de tot slaaf gemaakten

In Suikerland wordt niet alleen het verhaal verteld over de totslaafgemaakte personen die meegenomen werden overzee, maar ook over de totslaafgemaakten die er in Afrika binnen de verschillende dorpen al waren en over hoe Afrikaanse inwoners ook zelf bijdroegen aan de slavernij om daar geld aan te kunnen verdienen. Of zoals er op de achterkant staat: ‘Suikerland vertelt hoe het leven in slavernij echt was.’

Ik was heel benieuwd hoe dit zware onderwerp als verhaal voor kinderen geschreven kon zijn. De details zijn pijnlijk en confronterend. Dat mensen werden gebrandmerkt is afschuwwekkend, maar door de schrijfstijl is het verhaal niet te schokkend. Het verhaal is vooral heel nuchter geschreven. Het verhaal blijft je vanaf de eerste pagina boeien. Dit komt ook door de tempoversnellingen die er met regelmaat inzitten. Er wordt dan een sprong in de tijd gemaakt door middel van afbeeldingen met weinig tekst. Gelukkig is het verhaal niet alleen maar ellende, maar is het ook een verhaal van hoop hebben en moed houden. Het boek is geschikt voor kinderen uit groep 7/8 of hoger. Een boek dat je ook heel goed kunt gebruiken als je het slavernijverleden wilt bespreken in de klas of aandacht wilt besteden aan Keti Koti. Er zijn zoveel verschillende pagina’s die je goed kunt gebruiken voor Close Reading. Een aanrader!

Hartelijk dank Uitgeverij Querido voor het toezenden van dit boek. Dit bericht bevat affiliate links.