Review: Superjuffie in Australië ~ Janneke Schotveld

Superjuffie in Australië

In het boek “Superjuffie in Australië” gaan juf Josje en Hakim op reis naar Australië. Ze gaan eerst een week helpen in een koalaopvang en daarna nog twee weken genieten van de rust en de natuur.  Zónde kinderen, want die kunnen deze keer natuurlijk niet mee.
De koalaopvang waar juf Josje en Hakim werken zit heel vol en er zijn zorgen. De bosbranden laaien steeds weer op en de koala’s blijven maar komen. Al het geld gaat op aan heel dure zalf om hun brandwonden sneller te laten genezen en de opvang moet misschien zelfs sluiten. Ze was het echt niet van plan – echt niet!- maar Superjuffie raakt toch verzeild in een gevaarlijk avontuur. En de kinderen zijn er toch bij, ook al zitten ze veertienduizendzevenhonderddrieënnegentig kilometer verderop….

Superjuffie de serie

Wist je dat Superjuffie in Australië alweer het negende deel in deze serie is? Het boek is geschreven door Janneke Schotveld en de tekeningen zijn van de hand van Annet Schaap. De boeken van Superjuffie zijn razend populair bij kinderen vanaf 7 jaar en gaan over de leukste juf van Nederland. Mocht je superjuffie nog niet kennen (ik kan het me bijna niet voorstellen), dan zal ik je kort een en ander over haar vertellen. Superjuffie heet eigenlijk juf Josje. Juf Josje lijkt een heel gewone juf, alleen dat is ze niet! Als er een dier in gevaar is, verandert ze namelijk in Superjuffie. Zodra ze een hap van haar krijtje neemt, krijgt ze superkrachten en schiet als een groene tornado door de lucht. Al snel ontdekken haar leerlingen haar gave, maar gelukkig beloven ze niets tegen de strenge directeur (meester Snor) te zeggen. Samen beleven ze de mooiste avonturen en verzinnen ze allerlei uitvluchten wanneer juf Josje weer eens te laat op school komt met takjes in haar haar of een eendje in haar jaszak. Op school leert juf Josje Hakim kennen. Uiteindelijk trouwt ze met hem en gaan ze op huwelijksreis naar Australië.

Mijn favoriet

Superjuffie in Australië is mijn persoonlijke favoriet van deze serie. Ik heb genoten van het avontuur en ik heb (tja echt!) hardop gelachen om de humor die Janneke Schotveld in het boek gebruikt heeft. Wat ik ook superleuk vind, is dat de kinderen uit haar klas een boek over Australië hebben gemaakt met allemaal feitjes over de dieren en het land. Zo leer je ondertussen ook nog heel veel.

Superjuffie in Australië in 3 woorden: humor, avontuur en weetjes.

LessonUp

Wil je met jee leerlingen de eerste twee hoofdstukken uit het nieuwste boek van de serie Superjuffie lezen én werken aan begrijpend lezen, schrijven en wereldoriëntatie? Bekijk dan het gratis lespakket bij het boek Superjuffie in Australië dat Kidsweek maakte in samenwerking met uitgeverij Van Holkema & Warendorf. Dit lespakket vind je in LessonUp. LessonUp is super makkelijk in te zetten, ook als je geen betaald account hebt.

Hartelijk dank Uitgeverij Van Holkema & Warendorf voor het toezenden van dit boek. Het krijgt een mooi plekje in de klassenbibliotheek.