Review: Te gekke beroepen die echt bestaan (Natalie Labarre)

te gekke beroepen die echt bestaan

Weet jij al wat je later worden wilt? Je kunt bijvoorbeeld babysitter worden… voor luiaards. Of golfbalduiker, of bioscoopschermschoonmaker. En wist je dat professioneel slaper ook een echt beroep is? In ‘Te gekke beroepen die echt bestaan’ vind je nog veel meer bijzondere beroepen waar je waarschijnlijk nog nooit van gehoord hebt, zoals treinduwen, dinostoffer en onderzeekok. Wie weet zit jouw droombaan er wel bij!

Kinderboekenweek 2021

De Kinderboekenweek 2021 heeft als thema “Worden wat je wil”. Elk jaar worden er voor de verschillende leeftijdscategorieën thematitels geselecteerd. ‘Te gekke beroepen die echt bestaan’ is een van de thematitels voor groep 5/6. Per combi groep worden er jaarlijks 5 titels geselecteerd die ontzettend goed bij het thema passen.

In ‘Te gekke beroepen die echt bestaan’ maak je kennis met heel veel verschillende beroepen. Het gaat echt van het ene uiterste in het andere uiterste. Dat maakt het dus geen standaardboek over standaardberoepen. Op een pagina vind je steeds meerdere beroepen. Deze beroepen passen steeds heel goed bij elkaar of zijn juist elkaars tegenover gestelde. Bij alle beroepen zijn er kleurrijke tekeningen gemaakt om het verhaal duidelijker te maken. Je leest het boek makkelijk door en maakt zo in korte tijd kennis met veel verschillende beroepen. Beroepen die al wat langer bestaan, maar ook nieuwe beroepen. Bij het bekijken van al die beroepen wordt er stilgestaan bij wat het beroep inhoudt, waar je dat beroep doet en welke kleding of andere materialen je wellicht nodig hebt voor dat specifieke beroep.

Ik werd aangenaam verrast toen ik het boek doorbladerde en dat kwam niet alleen door de toffe tekeningen. ‘Te gekke beroepen die echt bestaan’ zette mij aan het denken over out of the box denken. over het feit dat we kinderen op school nu opleiden voor beroepen die nu nog niet bestaan. Daar proberen ze je ook voor te prikkelen. Het boek eindigt met: “Geen zorgen als je nog niet weet wat jouw droombaan is.” De wereld verandert continu, dus er ontstaan ook continu nieuwe beroepen. Onthoud dat je altijd van gedachten kunt veranderen als je later eens iets anders wilt proberen. Toen ik 21 jaar terug voor de klas startte had ik ook niet bedacht dat ik nog eens over boeken zou gaan bloggen en leermiddelen zou verkopen in mijn eigen webwinkel. Met de mooiste tip eindigen ze dan ook het boek: “Bestaat het beroep dat je zoekt nog niet? Dan verzin je het toch gewoon zelf?!”

Ik vind dit boek een toffe aanvulling voor in mijn klassenbieb. Niet alleen voor tijdens de Kinderboekenweek, maar gewoon voor altijd. Zeker een aanrader dus!

Hartelijk dank Uitgeverij Gottmer voor het toezenden van dit interessante beroepenboek!