Review: waterwereld

waterwereld
Over Waterwereld:
Al het leven op aarde wordt omringd door water.
En alleen daardoor kan het blijven bestaan...

Vanuit de noodzaak om onze kwetsbare oceanen te beschermen, verkent natuurillustrator Ben Rothery de dieren die langs de kust en in de diepe wateren van de wereld leven. Van pinguïns en zeepaardjes tot ijsberen, plankton en zelfs tijgers. De oceanen vormen niet alleen het leven van deze wezens, maar ook dat van ons. Ze reguleren het weer en creëren de lucht die we inademen. Ontdek welk dier de langste afstanden over de aarde aflegt, bezoek de diepste zeeën en leer hoe onze eigen acties de oceanen, zijn bewoners en onze hele planeet beïnvloeden. Je leest het allemaal in het boek Waterwereld.

Meteen op de voorkant van Waterwereld maak je kennis met het enorme talent van Ben Rothery.Je ziet een uiterst gedetailleerde tekening van een zeepaardje. Je ziet zoveel details tegen een donkerblauwe achtergrond dat je niet uitgekeken raakt. De toon is gezet en op elke bladzijde is er wel een tekening die me raakt, waar ik niet op uitgekeken raak. Met dit boek reis je de hele wereld over, van de warme koraalzeeën in de tropen tot de bevroren oceanen rond de polen. Naast de vele tekeningen lees je heel veel informatie. Algemene informatie en gedetailleerde informatie over dat specifieke dier.

De schrijver/illustrator

Waterwereld is getekend door Ben Rothery. Je kent hem misschien wel van het boek “Verborgen Wereld” wat bekroond werd met een Zilveren Penseel. Ook maakte hij een prachtig boek over vlinders: “Een spectaculaire wereld van vlinders”. Achterin het boek staat over hem: “Ben Rothery is een door details geobsedeerde tekenaar”, nou daar is geen woord aan gelogen! Toen hij jong was, wilde hij een kruising zijn van David Attenborough en Indiana Jones. Die droom maakt hij nu waar met zijn tekeningen en boeken.

Het is je vast niet ontgaan, maar ik ben fan van het boek Waterwereld. Het is een schitterend naslagwerk, een pareltje voor in de schoolbibliotheek. Een boek waarvan je de tekeningen op de muur wilt projecteren net als in mijn beginjaren voor de klas 🙂 De tekeningen zijn zo gedetailleerd dat het soms wel een foto lijkt. Ik kan niet wachten op het volgende meesterstuk van Ben Rothery!

Hartelijk dank Unieboek het Spectrum voor het toezenden van het boek! #samenwerking