Review: waterwerelden ~Alexander Kaufman

waterwerelden

Duik in vijftien waterwerelden en ontdek de bijzondere wezens die daar wonen. Bezoek de ongelofelijke, levensechte aquaria die onze blauwe planeet rijk is: van zeegrasvelden tot uitgestrekte oceanen, van diepzeevulkanen tot tropische koraalriffen, van mangroven tot riviermondingen. Dit prachtige boek viert het waterleven in alle vormen, van de grote blauwe vinvis tot de allerkleinste garnaal.

Informatieve boeken

Je hebt wat mij betreft twee soorten informatieve boeken. De ene is niet door te komen en de ander kun je niet wegleggen. Misschien een beetje kort door de bocht, maar zo voelt het wel. De nieuwste generatie informatieve boeken lezen steeds meer als een prentenboek met prachtige tekeningen waar je diep van onder de indruk raakt. Is het dan de tekening die een informatief boek goed maakt? Nee, natuurlijk niet. Een goed leesbare tekst met veel informatie is natuurlijk ook essentieel. Waterwerelden hoort bij een nieuwe generatie informatieve boeken. Boeken die niet alleen voor kinderen geschikt zijn, maar zeker ook voor volwassenen. Al is het alleen maar om vol verbazing naar de mooiste tekeningen te kijken.

Waterwerelden

Waterwerelden start met een algemeen stuk informatie over de verschillende waterbegrippen, zoals het zoutgehalte in het water, de lichtinval, de stromingen en nog veel meer. Vervolgens komen er 15 verschillende wateren aan bod. Zo beginnen ze (voor ons) dichtbij huis: de Waddenzee. De eerste twee pagina’s bestaan uit een   mooie overzichtstekening met diverse dieren die je daar kunt aantreffen en een algemene tekst over de Waddenzee. Daarna vind je twee pagina’s met de bijzondere dieren die je in dat gebied kunt aantreffen.

Ik kan me verliezen in dit soort boeken. Je raakt niet uitgekeken op de gedetailleerde tekeningen in Waterwerelden. De vele verschillende wateren zijn ieder in hun eigen schoonheid uniek. Mooi om ze zo in één boek te kunnen bekijken. Extra leuk vind ik het om Het Verdronken Land van Saeftinghe in het boek terug te vinden. Een verplichte excursie op de PABO in Vlissingen en vorig jaar is mijn jongste in groep 7 ook op excursie naar dit bijzondere gebied geweest. Een aanrader als je een keer in ons mooie Zeeland met vakantie bent! Terug naar mijn review 😊, dit boek is een waardevolle aanwinst voor in de kast met informatieve boeken. Door de schitterende tekeningen te gebruiken van groep 1 tot en met 8.

Tip!

Op de site van Lemniscaat kun je een inkijkexemplaar inzien. De tekeningen zijn daar een beetje geblurd, maar geven je toch een goed beeld van het boek.

Hartelijk dank Uitgeverij Lemniscaat voor het toezenden van dit prachtige, informatieve pareltje!