Review: Weet je wat ik worden wil… (diverse auteurs)

weet je wat ik worden wil...

In ‘Weet je wat ik worden wil…’ lees je de leukste verhalen over beroepen waar je nog nooit van had gehoord, over toekomstplannen waar je ouders blij van worden (of juist niet) en over laten worden waar je nu van droomt.

In het boek ‘Weet je wat ik worden wil…’ vind je 12 totaal verschillende verhalen, geschreven door 12 verschillende, bekende schrijvers. In het boek neemt Tosca Menten je mee op bezoek naar een geheime verdieping die je alleen via een combinatie van knopjes in een lift kunt vinden. Met Marc ter Horst ga je op kampeerweekend. Janneke Schotveld vertelt je over het wonderkind en Sanne Roosseboom neemt je mee in de wereld van de gifmenger.

Ik ben blij met dit boek! ‘Weet je wat ik worden wil…’ sluit supergoed aan bij de Kinderboekenweek (Daarom is het ook een thematitel, I know!). De verhalen zijn leuk, grappig, origineel en spreken de leerlingen zeker aan. Het boek is een thematitel voor groep 7/8, maar ik denk dat het leerlingen in groep 5/6 ook graag zullen lezen. Ik vond het lastig kiezen, maar als ik een keuze moet maken dan is mijn favoriet toch het verhaal ‘Hoogspanning’ van Jacques Vriens. Puur om de reden dat ik het in al die jaren groep 8 te vaak heb gezien dat men verwacht dat kinderen altijd voor het hoogste niveau op het VO zullen gaan, maar soms gewoon willen kiezen waar ze warm voor lopen. In dit geval een meisje dat dol is op techniek!

De Kinderboekenweek

Het maakt niet uit wie je bent of waar je vandaan komt, goed bent in rekenen of juist in tekenen, vier jaar oud bent of al tien jaar, ieder kind kan worden waar het van droomt. Beroepen als astronaut, dokter of kok… kinderen spelen vaak na wat ze willen worden. Of ze worden geïnspireerd door hun idolen of helden: een bekende zangeres, voetballer of YouTuber. Kinderboeken zijn een onuitputtelijke bron om over beroepen na te denken of te fantaseren. Tijdens de Kinderboekenweek 2021 kun je alles worden wat je wil en alvast dromen over later! De Kinderboekenweek wordt gehouden van 6 tot en met 17 oktober. Ik hoop dat je tijdens die periode veel kinderen zult horen zeggen: “Weet je wat ik worden wil?”

Hartelijk dank Uitgeverij van Goor voor het toezenden van dit toffe boek!