Schrijfopdracht “Bij mij thuis”

Schrijfopdracht "Bij mij thuis"

Tijdens de Kinderboekenweek besteden we natuurlijk extra veel aandacht (en tijd) aan (voor)lezen en boekpromotie. Logisch. Daar is de Kinderboekenweek nu eenmaal voor bedacht. Toch vind ik het leuk om het thema verder door te trekken dan alleen de leeslessen. Tijdens het knutselen, maar zeker ook tijdens een taalles. Ik ben namelijk meestal niet zo’n fan van de stelopdrachten van mijn methode. Daarom bedenk ik elk jaar een stellen die past bij de Kinderboekenweek. Deze keer dus een schrijfopdracht “Bij mij thuis”.   

De dag dat ik mijn leerkracht mee naar huis nam 

De schrijfopdracht “Bij mij thuis” gaat over het meenemen van de juf of meester mee naar huis, maar wat gebeurt er dan allemaal? Hier kunnen leerlingen hun fantasie volledig op los laten. Gebeurt er iets heel geks of juist iets heel vreemds? Verandert de leerkracht in een alien? Maakt de leerkracht iets kapot in het huis? Maak er zo’n gek of spannend verhaal mogelijk van, maar aan welke voorwaarden moet het verhaal voldoen?

Succescriteria schrijfopdracht “Bij mij thuis”

Vaak is er een groot verschil tussen de schrijfsels van leerlingen. Om ervoor te zorgen dat alle leerlingen aan een stukje zelfcorrectie doen, stel ik met mijn leerlingen succescriteria op. Leerlingen hebben op die manier een afvinklijstje om te kunnen beoordelen of het verhaal zo voldoende is. Zelf heb ik altijd een goed idee van wat ik in de succescriteria wil terugzien, toch is het veel waardevoller deze met de leerlingen samen op te stellen. Heel eenvoudig omdat het zorgt voor betrokkenheid en eigenaarschap. 

Een week de tijd

Voor de schrijfopdracht “Bij mij thuis” geef ik (net als voor alle andere schrijfopdrachten) mijn leerlingen een week de tijd. In de eerste les is er tijd voor uitleg van de opdracht, opstellen van succescriteria en het brainstormen. Tijdens deze week kiezen leerlingen ook een leesmaatje. Dit leesmaatje leest het geschreven verhaal kritisch door en geeft feedback aan de hand van de succescriteria. Op deze manier helpen leerlingen elkaar, maar oefenen ze ook met het geven van feedback. Aan het eind van de week laat ik een aantal leerlingen (vrije keuze!) hun verhaal aan de klas voorlezen. Het is vaak kippenvel bij alle voorgelezen pareltjes!

De dag dat ik mijn leerkracht mee naar huis nam

Download hier het format voor de schrijfopdracht en laat jouw leerlingen een fantastisch verhaal verzinnen over de dag dat ze hun leerkracht mee naar huis namen. Post je een foto van de schrijfsels op sociale media? Tag @jufjoanne.nl gerust in je bericht! Dat vind ik alleen maar leuk. 😊

Geef een reactie

Om je de beste ervaring te kunnen geven maken wij gebruik van Cookies. Door het gebruiken van onze website ga je hier automatisch mee akkoord. Wil je meer informatie? Klik dan hier.