Tips om de laatste schoolweken te overleven!

Dat leraren hun leerlingen beïnvloeden door de manier waarop ze lesgeven weten we al langer. “De leerkracht doet er toe” is een veel gehoorde kreet in het onderwijs.  Maar niet alleen de manier van lesgeven heeft invloed. Ook de sfeer die ze in de klas weten te creëren en hoe ze de klas managen is van invloed. Hoe houd je deze factoren positief in de laatste schoolweken? 

Aan het eind van het jaar hoor ik veel ouders en collega-leerkrachten klagen dat de leerlingen zo moe zijn en dat ze steeds vaker brandjes moeten blussen, maar niet alleen de leerlingen zijn moe. Ook de leerkrachten zijn moe! En zoals wij allemaal weten is werken in het onderwijs topsport en moet je goed voor jezelf zorgen.

Stress en te veel taken op je bordje zorgen niet alleen voor lichamelijke uitputting, maar ook voor emotionele uitputting. Het gevolg is dat je in de klas vaker reactief gaat reageren. Je reageert pas als het te laat is, als de vlam weer in de pan is geslagen. Terwijl je als je fit en uitgerust bent al veel eerder een rimpeling in je klas had opgemerkt en deze met jouw pedagogische kwaliteiten als leerkracht allang weer had gladgestreken. Daarnaast merk ik aan mezelf dat als ik moe ben ik eerder ga dreigen met sancties (nu stoppen anders…). Ook besteden emotioneel uitgeputte leerkrachten minder tijd aan een positieve omgang met leerlingen. Je wordt minder effectief in het managen van de klas.

Hoe kun je nu goed voor jezelf blijven zorgen? Hier de tips die ik probeer toe te passen!

Me-time

Niets zo fijn als met een kop thee, een stuk(je) chocola, een dekentje en een boek of Netflix op de bank. Zo belangrijk om tijd te nemen voor ontspanning!

Kom in actie: beweeg!

Denk niet ik heb het zo druk, ik ga niet sporten want ik ben al zo moe. Doe het toch! Je zult zien dat je daarna juist weer meer energie hebt! Ga een lekker stuk wandelen. Frisse lucht, beweging en het zien van natuur is heel goed om een vol hoofd leeg te maken!

To do lijstjes

Ja inderdaad, als je heel druk bent en veel aan je hoofd hebt is plannen ontzettend belangrijk! Je hoofd onthoudt nu eenmaal niet alles, schrijf het op dan kun je het niet meer vergeten. Lees hier mijn blog met 8 tips voor focus en timemanagement. Wie weet heb je er nog iets aan!

Laat wat meer los!

De boog kan niet de hele dag door gespannen zijn. Niet bij je leerlingen, maar zeker ook niet bij jou. Neem gewoon wat vaker de tijd om een coöperatieve werkvorm met je leerlingen te doen, ga een keer extra naar buiten om de lesstof buiten te oefenen. Geef je leerlingen iets meer ruimte en dan is er ook meer ruimte voor jouzelf als leerkracht.

Doe niet alles alleen


Vraag hulp! Genoeg ouders die willen helpen met schoonmaken, lamineren en diverse andere klusjes. Ook leerlingen uit de bovenbouw zijn al goed in staat om juf of meester te helpen. Zo hou jij tijd over voor de andere klusjes die op je lijst staan.

Blijf rustig


Hier ben ik niet zo goed in. Ik wil alle taken het liefst zo snel mogelijk van mijn lijstje kunnen afvinken. Zo ben ik gisteren weer in mijn eigen valkuil getrapt en zat ik om 22.30 ’s avonds nog blokplannen te evalueren en de IEP-toets van mijn groep te analyseren. Gevolg? Ik ben deze morgen niet vooruit te branden… Wat mij hierbij (meestal, maar dus niet altijd) helpt is het kwadrant van Covey. Met het kwadrant van Covey sorteer je taken op urgentie en vereiste spoed. Zie afbeelding hieronder.

En mijn laatste tip: Geniet!

Geniet van de laatste weken van het schooljaar, geniet van je leerlingen die bij jou zo gegroeid zijn. Geniet van alle leuke activiteiten die je met je klas doet. Maak herinneringen met jouw klas waar ze later met veel plezier aan terug denken!

Succes met de laatste loodjes!

Laat een reactie achter

Je e-mail adres zal niet gepubliceerd worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd.