Uitgaan van kwaliteiten van kinderen met kernreflectie

kernreflectie

Eind januari volgde ik de tweedaagse cursus “Krachtgericht Coachen” bij Korthagen Opleidingen en kwam ik met kernreflectie in aanraking. Het was voor mij een feest der herkenning. Heel veel zaken die ik intuïtief al deed bleken wonderwel bij deze cursus te passen. In deze cursus leerde ik niet alleen veel om toe te passen in mijn klas, maar leerde ik ook veel over mezelf.  

Wat is kernreflectie?

Kernreflectie is volgens Korthagen, F. en Lagerwerf, B. (2011) het reflecteren over kernkwaliteiten en de zes verschillende lagen van het ‘ui-model’.’ Je leert dus op verschillende gebieden tegelijkertijd, dit wordt multi-level learning genoemd. Dit is kort samengevat kernreflectie. Reflecteren kan helpen om situaties dieper te doorgronden en om daardoor te komen tot effectiever gedrag in allerlei werksituaties. Ook is reflectie essentieel voor zelfgestuurd leren van ervaringen. Het reflectiemodel helpt om systematiek te brengen in het reflecteren. 

Hieronder zie je een afbeelding van het reflectie model. Uit onderzoek is gebleken dat fase 3 cruciaal is. Hiervoor is het ui-model ontwikkeld. . 

Het reflectie model (Korthagen opleidingen)

Hoe ziet het ui-model eruit?

Bij het ui-model pel je als het ware steeds een laagje af. Je werkt als het ware van buiten naar binnen. Net zolang tot je bij de kern uitkomt: de kernkwaliteiten. 

In het ui-model worden verschillende reflectieniveaus (‘lagen’) onderscheiden:
1. Omgeving
2. Gedrag
3. Vaardigheden
4. Overtuigingen
5. Identiteit
6. Betrokkenheid (of persoonlijke missie)
7. De kern, met kernkwaliteiten

kernreflectie
Het ui-model (Korthagen opleidingen)

Wat zijn kernkwaliteiten?

Kernkwaliteiten zijn de belangrijkste kwaliteiten die mensen bezitten. Een kernkwaliteit is hoe je bent en niet hoe je doet. Kenmerkend hiervoor is dat je ermee geboren bent. Een soort vingerafdruk. Dat wat jou uniek maakt. Kernkwaliteiten kunnen zijn gevoelig, nuchter, realistisch, analytisch en ga zo maar door. 

Waarom kernreflectie in de klas?

Kernreflectie toepassen in de klas is in mijn ogen essentieel om het leren op school te verdiepen en om flow en inspiratie in leerprocessen te bevorderen. Zo ontstaat er leren van binnenuit. We willen allemaal de kwaliteiten en talenten van onze leerlingen tot bloei laten komen. Zoals Fred Korthagen zei: ‘positieve psychologie heeft aangetoond dat een focus op kracht en kwaliteit op lange termijn veel effectiever is dan kijken naar wat nog niet goed is en trachten dit te verbeteren.’ 

Als je alleen maar kijkt naar dat wat niet goed gaat, dat wat niet lukt dan kom je in een negatieve spiraal terecht. Teveel druk op een mens om beter te functioneren heeft een averechts effect. En dat is niet alleen zo bij kinderen, maar ook bij ons, de grote mensen. 

Tijdens de cursus keken we een filmpje waar 2 leerkrachten van een groep 8 vertelden dat ze door kernreflectie een socialere klas hebben gekregen, orde problemen verdwenen waren en de leerlingen betere resultaten haalden op de methode onafhankelijke toetsen. I rest my case 🙂

Gebruikte bron:

  • Korthagen opleidingen 

Geef een reactie

Om je de beste ervaring te kunnen geven maken wij gebruik van Cookies. Door het gebruiken van onze website ga je hier automatisch mee akkoord. Wil je meer informatie? Klik dan hier.