Werken aan mindset

werken aan mindset

Mindset is het Engelse woord voor denkwijze of manier van denken. In de context van leren gaat het over opvattingen en overtuigingen over hoe slim je bent en welke kwaliteiten je hebt. Al deze overtuigingen hebben invloed op je gedachten, je gevoelens en dus ook op je gedrag. 

Je veerkracht bepaalt je mindset

Wat verstaan we onder veerkracht? Bij veerkracht gaat het om het vermogen om na een confrontatie met negatieve gebeurtenissen te herstellen en er  beter uit te komen. Het maakt je sterker.  Wil je veerkracht kunnen tonen, dan heb je de inzet van je sterke kanten nodig, naar dat waar jij jezelf competent in voelt. Een groei-mindset heb je als je de overtuiging hebt dat je competenties te ontwikkelen zijn. Hoe kinderen (en ook ouders, verzorgers, leerkrachten en professionals) denken over succes of tegenslag is bepalend voor hoe ze ermee omgaan. Een groei-mindset is niet alleen belangrijk is in schoolsituaties, maar kan kinderen ook helpen uitdagingen het hoofd te bieden op andere levensgebieden en het kan hen daarmee veerkrachtiger te maken.

Invloed van de omgeving op jouw mindset

In mijn optiek is het niet zo dat je of alleen een mixed minset hebt of alleen een growth mindset. Ik zie het voor me als een schaal met een mindset schuifje en dat schuifje schuift heen en weer. Afhankelijk van mijn welbevinden van die dag, het onderwerp waar ik mee aan de slag moet en wat anderen naar mij uitstralen. Als iedereen vertrouwen heeft in mijn kennis en kunde op een bepaalde gebied, dan raak ik sneller overtuigd dat iets me gaat lukken dan wanneer mijn omgeving al sceptisch is over mijn plan. Alleen wil het soms wel gebeuren dat ik iets heel negatief zie en door mijn negativiteit de lichtpuntjes niet meer zie of in een kringetje blijf ronddraaien. Zoals het bij mij werkt, werkt het ook bij anderen en dus ook bij kinderen. 

5G-schema om inzicht te krijgen in je mindset

In mijn coachingspraktijk  maak ik vaak gebruik van het 5G-schema. Dit schema helpt mij om kinderen/pubers duidelijk te maken hoe zij hun eigen gedrag beïnvloeden. Het 5G-schema is een reflectiemodel dat inzicht geeft in je gedachten, gevoelens en gedrag. Hoe werkt het 5G-schema?

  1. Gebeurtenis: Wat is er gebeurd? Beschrijf dit zo feitelijk mogelijk, alsof je door een camera kijkt.
  2. Gedachten: Wat waren mijn gedachten? Wat ging er door mijn hoofd? …
  3. Gevoel: Wat voelde ik? (bang, boos, bedroefd, blij, beschaamd, onzeker)
  4. Gedrag: Wat deed ik? Hoe reageerde ik?
  5. Gevolg: Welk gevolg had dit?

De twee versies van het 5G-schema

Om het verschil in mindset duidelijk te maken vul ik samen met het kind twee versies in. In de eerste versie zoals het gegaan is met de negatieve gedachten. We bespreken de gevolgen van hun gedachten op hun gedrag en wat hen dit opleverde. Vervolgens gaan we een nieuw, positief 5G-schema invullen. Hierin gaan we positieve gedachten formuleren. Wat doen deze positieve gedachten met jou? Meestal zien de kinderen dan meteen dat positieve gedachten positief gedrag oproepen en dat dit een positief gevolg heeft. Door dit stukje bewustwording zetten kinderen de eerste stappen naar een positiever zelfbeeld en volgen vaak de eerste succeservaringen.

Werken rondom mindset doe je met dit toffe flipbook.

 

Het flipbook bestaat uit 6 pagina’s die je dubbelzijdig print. Bij het flipbook vind je ook een uitleg hoe je een flipbook maakt.

 

Het flipbook gaat over:

  • growth en fixed mindset;

  • over fouten en wat je daarvan kunt leren;

  • doorzetten;

  • perfectionisme;

  • ergens voor gaan.

Volgende week verschijnt er een blog van gastblogger Daniëlle over de cirkel van invloed. 

Geef een reactie

Om je de beste ervaring te kunnen geven maken wij gebruik van Cookies. Door het gebruiken van onze website ga je hier automatisch mee akkoord. Wil je meer informatie? Klik dan hier.