Werken met een databord

databord

In het onderwijs zijn we dagelijks bezig met doelen. Bij elke les hoort een doel en deze willen we halen. Voor ons, leerkrachten, is dit heel vanzelfsprekend. Hoe zit dat bij jouw leerlingen? Een databord helpt je jouw leerlingen te betrekken bij het stellen en halen van doelen. 

Leerlingen betrekken bij de doelen

Ik begin mijn lessen van de kernvakken altijd met het benoemen van het doel. Zo weten mijn leerlingen waar we die les aan gaan werken en waar we naar toe werken. Door het afnemen van een schaduwtoets rekenen en een schaduwdictee weten mijn leerlingen en ik ook of ze dit doel al beheersen of nog niet. Leerlingen die het doel al beheersen, mogen compacten en leerlingen die het doel nog niet beheersen doen mee met de (verlengde) instructie. Naast het doel van de les, wil ik ook inzichtelijk voor mijn leerlingen hebben welke doelen er in een bepaalde periode aan bod komen.  Zo hangen de doelen van technisch lezen op mijn databord en hebben de leerlingen deze ook in hun doelenmapje. Zo weten ze welk leesniveau er van hen verwacht wordt.  Uit onderzoek is trouwens gebleken dat leerlingen die weten voor welke doelen ze leren, wel 10 tot 20% hoger scoren dan leerlingen die dit niet concreet weten. Dat is toch mooi meegenomen. 

Databord en doelenmapje

Elke leerling heeft een doelenmapje in zijn kastje. Hierin vinden ze de doelen waar we die periode klassikaal aan werken en zien ze ook welke individuele doelen er voor hen zijn. Na elke schaduwtoets rekenen krijgen ze van mij een overzicht van de doelen van het blok en zien ze d.m.v. een kleurtje welk doel ze al gehaald hebben. Ze kiezen uit de doelen van het rekenblok die ze nog moeten halen 2 doelen waar ze extra aan gaan werken tijdens het zelfstandig werken. In het kader van de AVG hangen wij op het databord geen overzichten meer op waar leerling namen op staan. Daar hangen dus alleen de groepsdoelen op. Ik werk hier altijd met een groepsgemiddelde. Zo waren wij de laatste periode bezig met de tempotoets rekenen (tafels 1 t/m 10) en moest de groep gemiddeld 70 sommen in 4 minuten kunnen maken. Elke week reserveerde ik oefentijd en deden we een tussenmeting. Dat gemiddelde kwam op het overzicht te staan, zodat leerlingen konden zien dat we als groep groeiden. 

Wat kan er nog meer op?

Aan het begin van het jaar starten wij altijd met Goed van Start. Hieruit komt een groepsmissie voort. Deze kun je natuurlijk zichtbaar maken door deze op je databord te hangen. Naast de missie hangen ook de groepsafspraken zichtbaar op in de klas. Ook het bord van de bordsessie van Stichting Leerkracht kun je aan het databord koppelen. Dit doe ik bv. met bepaalde doelen als die van de tempotoets tafels. Aan de rand van het databord (wij noemen het doelenbord, maar bedoelen hetzelfde) hangt een afbeelding van de Leerkuil. Over twee weken kun je een blog over de leerkuil lezen. 

Geef een reactie

Om je de beste ervaring te kunnen geven maken wij gebruik van Cookies. Door het gebruiken van onze website ga je hier automatisch mee akkoord. Wil je meer informatie? Klik dan hier.