Werken met rubrics

rubrics

Hoe zorg je er nu voor dat een leerling bij het ontwerpen van een product goed de eisen in het oog houdt? Wat zorgt ervoor dat je het ene product met een voldoende beoordeeld en het andere product met een goed of misschien wel een zeer goed? Als je wilt dat leerlingen eigenaar worden van hun eigen ontwikkeling en zich bewust zijn van eventuele kansen die ze laten liggen dan heeft het werken met rubrics een absolute meerwaarde!

Wat is een rubric?

Rubrics, of rubrieken in het Nederlands, zijn checklists die de criteria en verwachtingen schetsen voor het evalueren van een bepaalde taak of opdracht. Ze kunnen voor verschillende doeleinden worden gebruikt, zoals het beoordelen van werk van studenten of het evalueren van de kwaliteit van een project. Rubrics bevatten meestal verschillende categorieën die onderscheid maken in de specifieke prestatieniveaus voor elke categorie. Een rubric voor een stelopdracht kan bijvoorbeeld categorieën bevatten zoals organisatie, duidelijkheid, leestekens, spelling en grammatica, met verschillende prestatieniveaus voor elke categorie (bijv. bij de categorie leestekens is het uitstekend als alle leestekens correct zijn gebruikt en is het onvoldoende als er in meer dan de helft van de zinnen leestekens ontbreken.)

Waarom zou je rubrics gebruiken in je klas?

Rubrics worden vaak gebruikt als een gestructureerde en transparante manier om het beoordelingsproces te verbeteren en het geven van feedback aan leerlingen te vergemakkelijken. Redenen waarom rubrics worden gebruikt:

  1. Objectieve beoordeling: Rubrics stellen je in staat om objectief te beoordelen hoe goed een leerling een bepaalde taak heeft voltooid, omdat de criteria voor de beoordeling van tevoren zijn vastgesteld.

  2. Transparantie: Door een rubric te gebruiken, kunnen leerlingen duidelijk zien welke criteria worden gebruikt om hun werk te beoordelen, waardoor het beoordelingsproces transparanter wordt.

  3. Verbeteren van feedback: Door rubrics te gebruiken, kun je specifiekere feedback geven over waar een leerling goed presteert en waar verbetering nodig is.

  4. Efficiëntie: Rubrics kunnen het beoordelingsproces efficiënter maken, omdat je snel en gemakkelijk de beoordeling kunt uitvoeren, zonder dat je elk werkstuk individueel hoeft te evalueren.

  5. Consistentie: Door een rubric te gebruiken, kun je consistentie in je beoordelingen handhaven, omdat de criteria voor beoordeling zijn vastgesteld en voor alle leerlingen hetzelfde zijn.

Kortom, rubrics zijn een handig hulpmiddel voor leerkrachten.

De nadelen van rubrics

Het gebruik van rubrics kan enkele nadelen hebben:

  1. Tijdrovend: Het ontwikkelen van een rubric kan tijdrovend zijn, vooral als het gaat om het creëren van specifieke en nauwkeurige criteria en niveaus van prestaties.

  2. Beperkt: Rubrics kunnen soms te beperkt zijn in hun toepassing, vooral als ze niet voldoende flexibiliteit bieden om te reageren op verschillende leerlingen en hun prestaties.

  3. Subjectief: Het beoordelen van werk met rubrics kan enigszins subjectief zijn, omdat verschillende beoordelaars verschillende interpretaties van de criteria kunnen hebben.

  4. Standaardisatie: Rubrics kunnen soms leiden tot een teveel aan standaardisatie in het onderwijs, waarbij leerlingen alleen leren om aan de specifieke beoordelingscriteria te voldoen in plaats van te leren en te groeien in hun begrip en vaardigheden.

  5. Beperkte feedback: Soms kan het gebruik van rubrics leiden tot beperkte feedback voor leerlingen, omdat het zich richt op het kwantificeren van hun prestaties in plaats van het geven van specifieke suggesties voor verbetering.

  6. Mogelijkheid om creativiteit te onderdrukken: Rubrics kunnen soms de creativiteit onderdrukken, omdat kunnen beperken tot specifieke criteria en niveaus van prestaties in plaats van dat ze leerlingen de ruimte geven om hun eigen ideeën en oplossingen te ontwikkelen.

Het is belangrijk om deze nadelen te overwegen bij het ontwerpen en gebruiken van rubrics en om ervoor te zorgen dat rubrics zorgvuldig worden ontworpen en gebruikt om de doelstellingen van het onderwijs te ondersteunen. Het is eigenlijk zoals met alles. Gebruik het met mate. Te is nooit goed, ook niet in dit geval!

Bij welke vakken maak ik gebruik van rubrics?

Ik maak af en toe gebruik van rubrics in mijn lessen. Denk bijvoorbeeld aan stellessen of als leerlingen een product voor een van de zaakvakken moeten maken. Ook in enkele producten in mijn webshop vind je rubrics. Bijvoorbeeld in de producten ontwerp je eigen pretpark en ontwerp je eigen camping. 

 

Geef een reactie

Om je de beste ervaring te kunnen geven maken wij gebruik van Cookies. Door het gebruiken van onze website ga je hier automatisch mee akkoord. Wil je meer informatie? Klik dan hier.