Winkelwagen

Geen producten in je winkelmand

Breinvriendelijk onderwijs

breinvriendelijk onderwijs

Breinvriendelijk onderwijs? Wat is dat? Hoe doe je dat? Je leest toch steeds dat leren lastig hoort te zijn? Anders is het geen leren. De leerkuil is er niet voor niets. Ja, dat klopt! Leren is niet altijd makkelijk en door de leerkuil gaan is een heel interessant en leerzaam proces. Niet altijd even makkelijk, soms ronduit frustrerend. Ik ben er echter van overtuigd dat we door in ons onderwijs met een aantal zaken rekening te houden, we ervoor kunnen zorgen dat onze leerlingen meer leren. Dit doen we door ze te boeien (in de zin van geïnteresseerd te houden), voor een veilig klimaat te zorgen, onze leerlingen te prikkelen en te stimuleren samen te werken door het inzetten van coöperatieve werkvormen. Het boek breinvriendelijk onderwijs helpt jou als leerkracht om bewust te werken aan breinvriendelijk onderwijs

De zes principes van breinvriendelijk onderwijs:

  1. Voeding
  2. Veiligheid
  3. Sociaal
  4. Emotie
  5. Aandacht
  6. Prikkels 

Voeding

Als je iets nieuws leert, verbruiken je hersenen veel meer energie dan wanneer je iets doet wat je al goed kunt. Als je hersenen een vaardigheid beheersen, gaan ze niet harder, maar juist efficiënter werken. Je brein is dus afhankelijk van een constante toevoer van zuurstof en glucose. Het is dus belangrijk dat jouw leerlingen gedurende de dag voldoende zuurstof en glucose tot zich kunnen nemen. Dit doe je door te zorgen voor vormen van bewegend leren, bijvoorbeeld een Zweeds loopspel. Ook beweegtussendoortjes zoals just dance of een kaart uit de beweegpot te kiezen en uit te voeren is belangrijk voor het realiseren van breinvriendelijk onderwijs. Voorkom dat jouw leerlingen stil staan in de pauze door (tik)spelletjes te organiseren. Stimuleer leerlingen gezond te eten en laat je leerlingen regelmatig drinken. 

Veiligheid

Het klink heel simpel, maar wil je breinvriendelijk onderwijs geven dan moeten jouw leerlingen zich veilig voelen. Als jouw leerlingen zich niet veilig voelen in de klas dan kunnen hun hersenen niet optimaal werken. Ik leg altijd uit dat dan de luikjes in de hoofden dichtgaan en er geen ruimte meer is om nieuwe dingen te leren. Het is daarom ontzettend belangrijk het hele jaar door aan de groepsvorming te blijven werken en dit niet alleen te doen tijdens de gouden en zilveren weken. 

Sociaal

De mens is van nature iemand die graag met anderen samen is en samenwerkt.  Samenwerken geeft voldoening. Door het inzetten van coöperatieve werkvormen wordt het sociaal-cognitieve netwerk geactiveerd, ontstaat saamhorigheid, vindt interactie plaats en wordt spel gestimuleerd. Hoe mooi is het om te zien dat de schoolprestaties verbeteren door coöperatief leren?! Sociale interactie is ontzettend belangrijk voor breinvriendelijk onderwijs. 

inspiratie coöperatieve werkvormen
Klik op de afbeelding

Emoties

Het vierde principe van breinvriendelijk onderwijs gaat over het gebruik van emoties. In de klas kun je emoties gebruiken om je leerlingen enthousiast te maken voor het leren en hen beter te laten nadenken. Angst, stress en pijn belemmeren ons om te denken. Je gebruikt dan alleen nog maar je reptielenbrein. Je staat in de vecht of bevriesmodus en komt niet tot leren. Emoties kunnen ervoor zorgen dat leerlingen de lesstof beter onthouden en hun probleemoplossingsvaardigheden verbeteren. Geef zelf met passie les, maak je leerlingen enthousiast, prijs je leerlingen en vier successen!

Aandacht

Hoe kun je er nu voor zorgen dat je de aandacht van je leerlingen vasthoudt? Volgehouden aandacht is een van de 11 executieve functies. Sommige leerlingen kunnen al heel goed hun aandacht bij de les houden en anderen zijn na 5 minuten de aandacht alweer kwijt geraakt. Zeker in de bovenbouw kun je leerlingen leren om actief te luisteren. D.w.z. dat ze aantekeningen maken tijdens de instructie of tijdens de les. Zorg ook voor een goede afwisseling tussen instructie en verwerkingsmomenten. Liever twee korte instructiemomenten met een verwerkingsmoment ertussen dan een ellenlange instructie in 1x. Zorg ook voor flow in je lessen. Denk maar eens aan die trage, stroperige studiedagen, cursussen en vergaderingen. Hoe moeilijk is het om dan je aandacht erbij te houden! Gebruik ook coöperatieve werkvormen om de aandacht erbij te houden. Breinvriendelijk onderwijs bevorder je ook door rekening te houden met aandachtstijlen. De belangrijkste aandachtsstijlen zijn de analytische aandachtsstijl en de globale aandachtsstijl. 

Prikkels

Het laatste principe van breinvriendelijk onderwijs zijn prikkels. Prikkels waardoor jij jouw leerlingen stimuleert om tot leren te komen. Dit doe je als leerkracht door gevarieerd les te geven. Door lessen te geven die relevant zijn. Ondersteun je lessen met beelden. Stimuleer je leerlingen met verrassingen en nieuwe uitdagingen. Geef effectieve feedback, feedback gericht op het proces, positieve feedback. 

Ga aan de slag!

Met welk principe ga jij in de klas aan de slag? Ongetwijfeld zijn er al verschillende principes waar je in  de klas aandacht aan besteedt. Bewust en onbewust. Daag jezelf uit om principes waar je minder aandacht aan hebt besteed, toe te passen in je klas.   

Geef een reactie

Om je de beste ervaring te kunnen geven maken wij gebruik van Cookies. Door het gebruiken van onze website ga je hier automatisch mee akkoord. Wil je meer informatie? Klik dan hier.