Mijn favoriete spellen voor op het schoolplein

Spellen voor op het schoolplein zijn er genoeg. De laatste weken speelt mijn groep het spel “10 tellen in de rimboe”. De periode voor Corona werd er door een groep fanatiek gevoetbald. Ook zijn er kinderen die altijd maar een beetje hangen en gezellig kletsen en er is een groepje meiden bezig op het duikelrek. Wat doen jouw leerlingen in de pauze?

Waarom is het belangrijk dat kinderen geprikkeld worden tot spelen op het schoolplein?

Als kinderen spelen, dan bewegen ze meer en langer. Ze bewegen ook veel gevarieerder en er wordt prettiger samengespeeld (er zijn minder ruzies). Er zijn kinderen die niet geprikkeld hoeven te worden om tot spelen te komen, maar jij als leerkracht kunt met jouw klas ook spelletjes starten op het plein of misschien heb jij wel leerlingen in je klas die het leuk vinden om kinderen uit lagere groepen te begeleiden om spelletjes te begeleiden. Je kunt deze leerlingen een 5 minuten eerder naar buiten laten om alvast een spel of een paar spelen uit te zetten. Ik zou er dan wel voor zorgen dat elke week een ander groepje leerlingen deze kans krijgt. 

Hieronder deel ik mijn favoriete spellen voor op het schoolplein. Ik heb ze trouwens wel in willekeurige volgorde genoteerd. 

1. Blikspuit 

Nodig: een bal.

De bal ligt midden op het schoolplein. Één leerling is de zoeker. De zoeker staat bij de bal met de ogen dicht en telt tot 20. De andere kinderen verstoppen zich. Als de zoeker klaar is met tellen gaat hij zoeken. Als de zoeker iemand gezien heeft, rent hij naar de bal om diegene te buten. Als de zoeker eerder bij de bal is en diegene heeft afgebet is hij af, maar……
Iemand die nog niet afgebet is mag uit zijn schuilplaats komen en de bal wegtrappen. De zoeker moet de bal halen en opnieuw tot 20 tellen. Iedereen mag zich weer verstoppen. 

2. Spion tikkertje 

Één van de spelers is de tikker (007). De tikker gaat even weg. Ondertussen wordt één van de spelers als verlosser aangewezen. De tikker mag terugkomen. Dan begint het spel. Als je getikt wordt, moet je stil blijven staan. Met de armen over elkaar (of je armen op de rug). Je kan worden bevrijd door middel van een tikje van de verlosser. De tikker probeert zo snel mogelijk de verlosser te tikken of te zeggen wie het is. 

3. Potje verf

Een van de spelers wordt de verkoper. Een van de spelers wordt de koper en de overige spelers zijn de verfpotjes. 
De koper gaat even weg. De potjes verf vertellen aan de verkoper welke kleur zij zijn. Je mag niet twee keer dezelfde kleur zijn. De potjes verf staan op een rij. De koper komt in de winkel en praat met de verkoper: “ik wil graag rode verf”. “Nee sorry, wij verkopen geen rode verf.” “Dan wil ik graag gele verf.” De koper loopt langs de potjes verf en klapt op de handen en noemt de kleur. De speler die geel is rent na een poosje weg. De koper moet deze speler proberen te tikken. Het potje verf probeert op zijn plek terug te komen. Komt het potje verf op zijn plek terug, dan gaat het spel verder. Wordt het potje verf getikt, dan wordt hij de verkoper. De verkoper wordt dan de koper. 

4. Buskruit 

Nodig: een bal

Dit vind ik een van de leukste spellen voor op het schoolplein. Één iemand schopt de bal weg en terwijl de zoeker de bal haalt mogen de anderen zich snel verstoppen. Wanneer zoeker de bal terug heeft gelegd moet hij/zij de anderen gaan zoeken. Wanneer hij/zij iemand gevonden heeft dan moet de teller/zoeker snel naar de bal lopen en de naam roepen van het gevonden kind. Maar de kinderen die nog niet gevonden zijn kunnen ondertussen de bal wegtrappen voordat de zoeker bij de bal is! Dan is iedereen weer vrij en moet de teller/zoeker opnieuw de bal gaan halen en de anderen kinderen gaan zoeken. Wanneer iedereen gevonden is, dan is degene die het eerst gevonden wordt de nieuwe zoeker.

5. Hollandse leeuwen 

Aan het begin van het spel staan alle spelers aan één kant van het veld, achter een (denkbeeldige) lijn. Eén kind, de Leeuwen-vanger (tikker), staat in het midden van het veld. Wanneer de Leeuwen-vanger “Hollandse” roept, roepen de spelers luidkeels “Leeuwen” terug en rennen ze naar de overkant van het veld.

De tikker moet de overrennende ‘Leeuwen’ vangen. Het vangen gaat als volgt: een Leeuw moet met het hele lichaam van de grond opgetild worden. Als dit lukt is de Leeuw af, wordt hij de volgende ronde óók tikker, en moet hij dus de tikker meehelpen met vangen.

Zodra iedereen de overkant heeft bereikt óf is gevangen gaat de volgende ronde in en roept de tikker wederom “Hollandse!”. Het spel is afgelopen zodra de laatste Leeuw is gevangen.

Tip: ik speel dit spel het liefst op een grasveldje in de buurt. 

6. Kingen (of Koningsbal)

Teken een groot vierkant op het schoolplein. Verdeel het vierkant in 4 kleinere vierkanten. Zoals op de tekening hiernaast is gedaan. Teken ook de kroon en de cijfers 1/2/3 in de vierkanten. 

In elk vak staat een speler. De speler in het vak met de kroon is de koning(in). De koning(in) begint en slaat de bal naar een andere speler. De bal moet eerst in het eigen vak en daarna in een ander vak stuiteren. Daarna moet de bal steeds direct naar een ander vak worden geslagen. Je mag de bal ook terug slaan zonder stuiteren. 

Je bent af als de bal 2x stuitert of als je niet in een ader vak slaat of als je de bal vastpakt. Wie af is sluit achteraan in de rij wachtenden. De spelers in het veld schuiven op, behalve als de speler in vak 3 af is. De nieuwe speler begint in vak 3. 

De koning(in) slaat weer op en het spel begint opnieuw. Wie blijft het langste koning(in)?

7.  10 tellen in de rimboe

Één iemand is de zoeker. Alle anderen zijn de verstoppers. De zoeker staat bij de tikplek, doet zijn ogen dicht en roept: “10 tellen in de rimboe 10-9-8-7-6-5-4-3-2-1-0 Tijdens deze 10 tellen verstoppen de anderen zich. De zoeker doet zijn ogen open en kijkt of hij iemand kan zien zonder te lopen. Ziet hij iemand? Roep de naam en plaats en hij is af. Ziet de zoeker niemand? Doe weer je ogen dicht en begint nu bij “9 tellen in de rimboe 9-8-7-6-5-4-3-2-1-0” Zodra hij roept 9 tellen in de rimboe, komt iedereen uit zijn verstop plek, tikt de zoeker aan en noemt zijn naam. Dan verstop je je weer zo snel mogelijk. De zoeker kijkt of hij nu wel iemand ziet. Ziet hij weer niemand dan gaat hij verder met 8 tellen in de rimboe. Zo wordt het steeds moeilijker voor de verstoppers omdat er minder tijd is om je te verstoppen. Wie blijft er als laatst over?

Er zijn natuurlijk ontzettend veel spellen voor op het schoolplein te vinden. De meeste materialen zoals touwen, ballen en stoepkrijt zijn op scholen wel aanwezig. Ik ben benieuwd welke spellen voor op het schoolplein jouw leerlingen graag spelen. Laat je het me weten?

Ook in de klas kun je heel veel spellen spelen. ik schreef er al een aantal keren over:

Grudgeball

Spelletjes spelen om te leren (2)

Spelletjes spelen om te leren (3)

Geef een reactie

Om je de beste ervaring te kunnen geven maken wij gebruik van Cookies. Door het gebruiken van onze website ga je hier automatisch mee akkoord. Wil je meer informatie? Klik dan hier.