Winkelwagen

Geen producten in je winkelmand

Dagboek van een juf: Juhuf, je hebt ons op mute gezet!’

dagboek van een juf
[ Gastblogger juf Dorien, van dagboek van een juhuf]

In dit dagboek van een juf beschrijft juf Dorien op hilarische wijze hoe haar online lessen verlopen. Nou, de eerste online leswerken zitten er weer op. Op zich gaat het prima. Rob, mijn duo, en ik geven online lessen, hebben veel contact met de kinderen en we beleven ook veel plezier met de klas.

Teams

We werken als school met teams. Om onze lessen te geven maken we een vergadering aan en voegen de leerlingen toe. Na 1 dag werden we al gewaarschuwd door collega’s. “Kinderen kunnen elkaar uit de vergadering gooien!” Er volgde snel een instructiemail van onze ICT afdeling hoe we dit konden omzeilen. Zij wisten ook nog niet precies hoe alles werkte maar er werd snel met ons meegedacht. Rob en ik hebben toen nog lopen opscheppen. ‘Onze klas is zo leuk en lief, die doen dat niet hoor!’ en dat deden ze ook niet. DEDEN!

Ondeugende pré-pubers 

Want natuurlijk vonden ook onze beginnende pubers uit hoe ze elkaar konden verwijderen. Het duurde weliswaar 2 weken voordat eentje genoeg moed had verzameld om een poging te wagen, maar het gebeurde vorige week dus echt. Natuurlijk bleef het niet bij 1 keer. In de loop van de week kregen Rob en ik steeds vaker een berichtje van één van onze leerlingen; ‘Juhuf, iemand heeft me uit de vergadering gegooid’

We hebben er met de klas over gesproken, dat het niet heel handig is, we snappen dat ze af en toe even ondeugend willen zijn, maar dit werd gewoon vervelend. Dan was het weer 1 dag rustig en kwam er weer een melding; ‘Juhuf?!’

Dit moet anders!

Argh. Ik was het zat en opende toch maar de instructiemail van onze ICT afdeling. Stelde alle vergaderingen opnieuw in en gaf de kinderen geen enkele ‘rechten’.

De volgende ochtend zat ik klaar voor de rekeninstructie. De één na de ander kwam in de vergadering. Normaal is het dan microfoontjes allemaal open en gezellig kletsen tot ik zeg; ‘We gaan beginnen’.

Dat hoefde nu niet. Ze hadden allemaal al hun microfoon uit en keken verwachtingsvol naar mij.

Nou, dan maar beginnen. Dus daar begon ik; km, hm, meten, liniaal, enz. Af en toe vroeg ik iets maar kreeg niet echt reactie. Waar ze normaal hun microfoontje zelf aandeden en meededen met de les, bleef het nu akelig stil. Ik vond ze er wel wat gefrustreerd uitzien maar zocht er nog niets achter. Tot na 5 minuten ineens op twee beeldschermen een wit papier in beeld kwam. “JUF! Je hebt ons op mute staan!”

Oh…. Vandaar..

‘Dus jullie kunnen niet zelf je microfoon aan doen?’ vroeg ik verbaasd.

Drieëntwintig koppies schudden wild hun hoofd heen en weer. Nee hè, bah! Heb ik weer met m’n chaotische vingers aan de knoppen gezeten.

‘Maar kunnen jullie elkaar ook niet verwijderen dan?’ vroeg ik voorzichtig en toch ook een beetje hoopvol.

Het bleef even rustig. Er gingen wat hoofden wild heen en weer, volgens mij probeerden toen echt een heleboel elkaar te verwijderden. Na een hoop fronsende wenkbrauwen weer schuddende hoofdjes in beeld.

Al juichend voor mijn beeldscherm!

‘YES!’ voor ik het door had stond ik te juichen voor mijn beeldscherm. ‘Het is gelukt, ben ik niet de meest slimste juf ooit?!’, ik zie nog net meerdere kinderen draaien met hun ogen en twee slaan zelfs hun hand tegen hun voorhoofd. Oké, misschien een beetje een overdreven reactie, maar ik was echt opgelucht dat we nu rustig konden vergaderen zonder dat geklier.

Maar ja, vergaderen/lesgeven zonder input van je leerlingen. Dat was echt 1 minuut leuk.

Dus hoppa! Alle microfoontjes zette ik binnen 10 minuten weer aan. Natuurlijk werden er toen meteen 5 leerlingen uit de vergadering gegooid. ‘We moesten toch wel even uitproberen of dat ook niet meer kon, juf!’
Ook werd ik tijdens mijn uitleg ineens onderbroken door één van mijn leerlingen; ‘Juhuf, je microfoon staat uit! We zien je wel kletsen maar horen je niet!’ Wat dan weer gevolgd werd door; ‘Sorry, juhuf! Ik heb je gedempt. Ik wilde Amar dempen maar klikte toen per ongeluk op jouw naam! Sorry, sorry, sorry!’

Na een goed gesprek met de klas en nieuwe afspraken is het nu al een week rustig…

We hebben samen afgesproken dat de volgende leerling die iemand anders uit de vergadering gooit, zelf op mute wordt gezet…

Nu komt dan het volgende punt; Mijn leerlingen weten niet dat ik geen idee heb hoe ik erachter kan komen wie iemand anders uit de vergadering gooit…

#hetleeddatonlinelesgevenheet

Heeft iemand de gouden tip?

Geef een antwoord

Om je de beste ervaring te kunnen geven maken wij gebruik van Cookies. Door het gebruiken van onze website ga je hier automatisch mee akkoord. Wil je meer informatie? Klik dan hier.