De eerste schoolweek

de eerste schoolweek
[Gastblog juf Jolien]

De eerste schoolweek!

Voor de eerste week vind ik het fijn om structuur te hebben en ik weet dat het werkt en wat werkt daar houd ik mij graag aan vast.  Alle leerlingen hebben natuurlijk ook heel veel baat bij structuur, maar ik denk dat de leerlingen bij ons op het speciaal onderwijs nog meer baat daarbij hebben. We starten de eerste week dus ook gewoon met de vakken: rekenen, taal en spelling. We gaan gewoon aan het werk, wel wat korter dan normaal hoor, maar zo houden we de structuur van de dag erin.

Wat doe je dan nog meer de eerste schoolweek?

Met alleen rekenen, taal en spelling kun je de dag toch niet vullen? Nee, we doen nog veel meer. We leren elkaar vooral ook kennen, maar wel binnen de structuur. Elke dag is er een dagrooster en op dat rooster staat precies wat we gaan doen. Een half uur voor rekenen, voor taal en voor spelling, maar ook tijd voor de gouden weken plan ik elke dag in.

De Gouden Weken

We zijn in de eerste schoolweken druk bezig met de Gouden Weken, want een goed begin is het halve werk. Door de Gouden Weken wordt de basis gelegd in de groep, een goede basis die misschien wel zorgt voor een veilig en fijn klimaat in de klas. Bij ons op school worden elk jaar de groepen weer gehusseld. Er wordt gekeken naar het niveau en het uitstroomniveau, maar ook naar het gedrag. Vaak houdt dit in dat veel leerlingen elkaar nog niet kennen en de groepsvorming helemaal opnieuw start. Na de zomervakantie komt natuurlijk elke groep weer in de verschillende groepsfases terecht. Leerlingen leren elkaar kennen, ze leren mij kennen en de afspraken in de klas. Veel afspraken maken we samen, deze schrijven we uit en hang ik op in de klas. Zo zijn de afspraken die we hebben gemaakt het hele schooljaar zichtbaar.

Mijn favoriete werkvorm in de eerste schoolweek

Op internet zijn ontzettend veel leuke activiteiten te vinden om te doen tijdens de gouden weken. Daarnaast hebben wij op school het boek ‘De Gouden Weken 2.0’ van Boaz Bijleveld. Hierin staan lessuggesties, tips voor kleuters, werkvormen, veel Energizers, apps en voorbeelden van weekroosters voor de gouden weken. Mijn favoriet? Ik vind het heel leuk om ‘levend wie is het?’ te spelen. Alle leerlingen gaan staan bij hun tafel. Ik neem een leerling in gedachte. De leerlingen stellen vragen waar ik alleen ja of nee op mag antwoorden. Door middel van de vragen en antwoorden moeten de leerlingen erachter komen welke leerling ik in gedachte heb. Wij sluiten de eerste week altijd af met de ouders, dan is dit spel ook heel leuk om te doen!

Wat nog meer?

Naast de gouden weken, maken we in de eerste week ook altijd een verjaardagskalender, altijd weer op een andere creatieve manier. We spelen veel spelletjes, want daar ben ik dan weer gek op en in de klas hebben we het spel ‘Gravi Trax’, een supergaaf spel om een knikkerbaan mee te maken, ook een dikke aanrader. Ik zorg in de eerste week (en de weken erna) ook voor rustmomenten. Even niets, even stil, want in die eerste week zijn er al prikkels genoeg.

 

Geef een reactie

Om je de beste ervaring te kunnen geven maken wij gebruik van Cookies. Door het gebruiken van onze website ga je hier automatisch mee akkoord. Wil je meer informatie? Klik dan hier.