Winkelwagen

Geen producten in je winkelmand

Doelenmuur in je klas

doelenmuur
[Gastblog door Jason Hamilton]

Kinderen die zelf nadenken over hun doelen en trots zijn op zichzelf als ze hun doelen bereiken. Ik vind dit één van de mooiste dingen als meester. Het gezicht van een kind wanneer iets voor het eerst lukt en de glimlach als je een compliment geeft. De doelenmuur helpt mijn leerlingen hierbij. 

Een actueel onderwerp

De laatste jaren is de doelenmuur een actueel onderwerp in het onderwijs en je zult er vast al genoeg over hebben gelezen. Afgelopen jaar ben ik ook begonnen met stoeien met de doelenmuur. Ik begon met kleine dicteetjes en toetsjes en we hielden dan bij hoeveel we goed hadden als klas… pff, wat een administratie. Dit schooljaar had ik bedacht dat dit echt anders moest en heb ik me laten inspireren door een aantal collega’s. 

Een levende doelenmuur

In mijn klas werk ik nu met wat ik noem een ‘levende’ doelenmuur. Op deze doelenmuur staan alleen de doelen voor één week en dit maakt het heel overzichtelijk en actueel. Ik heb de doelen van groep 7 en groep 8 hangen, omdat sommige kinderen in mijn groep 8 op het niveau van groep 7 werken. Op maandag schrijf ik samen met de kinderen de doelen op het bord met whiteboard stift en ik vul dit met de kinderen aan als er doelen bij komen. Op deze manier is de doelenmuur echt van ‘ons’. 

Nadenken over waar je staat

Onder de doelen op mijn doelenmuur hangen vier vakken met daarop: ik begin net, ik kan het samen, ik kan het zelf, ik kan het uitleggen. Aan het einde van iedere les denken de kinderen na over waar ze de wasknijper met hun naam gaan hangen. Als iedere leerling zijn of haar wasknijper heeft opgehangen evalueren we dit kort met elkaar: Waarom hangt jouw knijper bij ‘Ik kan het samen’? Jouw knijper hangt bij ‘Ik kan het uitleggen’, heb je hier al mee geoefend? 

Eigenaarschap

Het is fantastisch om te zien en horen hoe goed de kinderen op deze manier nadenken over hun ontwikkeling en welke stappen ze willen maken. Laatst kwam een kind naar mij toe of hij zijn knijper ook tussen ‘ik kan het zelf’ en ‘ik kan het samen’ mocht hangen op de doelenmuur. Dit mocht uiteraard en ik vroeg hem ook waarom. Zijn antwoord was: ‘Bij sommige sommen vind ik het fijn om met jou mee te doen, maar sommige sommen lukken ook al zelf’. Ik gaf hem een compliment, omdat hij hierover zo goed had nagedacht. Een ander kind ging een klasgenoot helpen, omdat haar kaartje bij ‘ik kan het uitleggen’ hing. Gouden momenten in een klas al zeg ik het zelf. 

Ga het gewoon proberen en maak het inzichtelijk. Het hoeft echt niet altijd veel werk te kosten en uitgebreid te zijn. Het gesprek en de mindset zijn al waardevol genoeg!

Geef een antwoord

Om je de beste ervaring te kunnen geven maken wij gebruik van Cookies. Door het gebruiken van onze website ga je hier automatisch mee akkoord. Wil je meer informatie? Klik dan hier.