Winkelwagen

Geen producten in je winkelmand

Ik zie en ik hoor jou! Ook als het over de weektaak gaat!

weektaak
[gastblog van juf Angelique]

Vanaf het begin van het schooljaar staat ‘samen gesprekken voeren met de kinderen’ iedere dag op het programma. Ik krijg regelmatig de vraag: ‘Hoe doe je dat dan qua het volle rooster en heb je daar wel tijd voor?’ Hier heb ik inderdaad geen tijd voor als ik het rooster strikt van vak tot vak zou gaan volgen. Dit staat ook niet in mijn rooster maar ik neem daar tussendoor de tijd voor. Dagelijks staan we stil bij ´Wat heb jij nodig?’ en ‘Wat hebben wij als klas nodig vandaag?’ Zeker in het begin van het schooljaar kwam het dan wel eens voor dat ik de reken- of taalles iets korter deed omdat er iets speelde in de groep wat besproken moest worden. Dit doe ik o.a. d.m.v. creatief schrijven, ontspanningsoefeningen en (individuele) gesprekken.

De stem van de kinderen

Een van de gesprekken die ik met de groep heb gehad ging over de weektaak. Ik merkte dat er veel stress was rondom de weektaak en het afkrijgen daarvan en heb mijn bevindingen na een paar weken gedeeld met de groep. Hoe vinden jullie dat het gaat met de weektaak? Wat hebben jullie hierin nodig? Gesprekken waarin de kinderen hun stem mogen laten horen. Wauw, wat zijn dit toch prachtige en waardevolle gesprekken! Samen hebben we alles besproken en vanuit daar heb ik de weektaak hier en daar wat aangepast. Niet eens enorme grote veranderingen, maar voor de kinderen was het blijkbaar voldoende want de week erna kwamen de kinderen tussendoor trots vertellen hoe goed het nu ging met de weektaak. En daarbij zeg ik alle kinderen, want ook de kinderen die wat extra’s nodig hebben wil ik succeservaring op laten doen. En niet dat zij niet toekomen aan de extra’s die staan op de weektaak die iedereen mag doen als ze alles af hebben. En als ik die stralende koppies dan ook zie dan kan ik daar best even ontroerd van zijn en bevestigt voor mij mijn gevoel weer dat ‘Ik zie jou’ voor alles gaat.

De emoties

Tijdens de inloop begonnen we iedere ochtend met de weektaak. Totdat ik in de week van het gesprek over de weektaak, op een ochtend als start een gezamenlijke kring had ingepland. Een kring waarbij ik met de kinderen direct de dag startte met ‘Hoe ben jij vandaag op school gekomen?’ (De emotiebus: Welke emotie zit op dit moment bij jou achter het stuur?’, bijzonderheden samen delen, lesrooster bespreken, een ontspanningsoefening en als afsluiting een kaartje van de dag trekken. Nadat we klaar waren met de kring werd er direct gevraagd: ‘Juf kunnen we niet altijd zo beginnen, want het is zo fijn als we zo rustig kunnen starten. Ik voel mij dan ook veel rustiger’. Hier werd deze juf erg blij van, want ik had natuurlijk bewust gekozen om de dag eens zo te gaan starten. Ontspanning tussen de lessen door staat al dagelijks op mijn lijstje en ik wilde eens proberen hoe het voor de kinderen zou zijn om de schooldag niet direct te starten vanuit de inspanning maar vanuit de ontspanning te beginnen. Met elkaar hebben we gekeken wie het wel/niet fijn zou vinden om iedere dag op deze manier te gaan starten. Van de 26 kinderen zeiden ze echt allemaal volmondig ‘ja!’ Nou lieve groep 6/7, als jullie dit fijn vinden en nodig hebben dan gaan we dat ook doen.

 

Eigen ik

Kwam het gevoel van minder stress en meer ontspanning door het aanpassen van de weektaak en het in rust starten van de schooldag? Ik denk dat dit zeker geholpen heeft, maar dat dit vooral ook komt doordat ik heb geluisterd naar de stem van de kinderen. Vanuit nieuwsgierigheid, pure verbinding, vertrouwen en luisteren naar wat zij te vertellen hebben en samen de (werk)omgeving zo ontspannen mogelijk inrichten, geeft ruimte. Dat zijn de kersen op mijn onderwijstaart! Natuurlijk ligt de focus op de basisvakken. Maar ik ben van mening dat wanneer het stukje ‘eigen ik’ en verbinding door o.a. korte ontspanningsoefeningen en (individuele) gesprekken ook dagelijks centraal staan en we hier met elkaar ook de tijd voor nemen, dat de kinderen daar nog meer van gaan groeien & bloeien. Want tenslotte gaat het toch om de balans en doen we het toch allemaal beter in een ontspannen (werk)sfeer i.p.v. in een omgeving waar de (werk)druk enorm hoog ligt.

Geef een antwoord

Om je de beste ervaring te kunnen geven maken wij gebruik van Cookies. Door het gebruiken van onze website ga je hier automatisch mee akkoord. Wil je meer informatie? Klik dan hier.