Reflecteren in de klas

reflecteren

Reflecteren betekent letterlijk: beschouwen of overdenken. Reflecteren is het terugblikken op je eigen handelen en ervaringen, daarover nadenken en vandaaruit nieuwe keuzes maken. Reflectie is de motor van ontwikkeling, want als je niet terugkijkt wat anders en beter kan, zie je ook geen ontwikkelpunten. Reflecteren is niet alleen belangrijk voor de leerkracht, maar ook voor de leerlingen. Het is nodig dat een leerkracht zijn leerlingen leert om te reflecteren. Daardoor krijgen de leerlingen meer grip op het leerproces en kunnen ze zelfstandiger leren (bron:wij-leren). 

Reflecteren met reflectiestokjes 

Hoe evalueer jij de dag met je leerlingen? Ik probeer hier zoveel mogelijk in te variëren, maar om heel eerlijk te zijn schiet het er ook wel eens een enkele keer bij in.

Een makkelijke manier is met reflectiestokjes. Zet ze in een bakje op je kast of bureau en je hebt ze dan altijd onder handbereik. Je hebt hiervoor geen voorbereidingstijd nodig, alleen maar 5 minuutjes aan het einde van de dag.

Je pakt een stokje, leest de vraag voor, geeft de kinderen denktijd en vervolgens laat je een aantal kinderen om de beurt reageren.

Het grote reflectiespel

Met dit spel kun je jouw leerlingen in groepjes laten reflecteren op de eerste schoolperiode. Wat hebben ze als heel positief ervaren en wat minder? Wat nemen ze mee naar de komende periode en wat kan beter?

Het grote reflectiespel is een mooi middel om aan groepsvorming te werken tijdens de Zilveren Weken. De download vind je onderaan deze blog. 

reflecteren

Het grote reflectiespel

Het grote reflectiespel bestaat uit een spelbord en 20 verschillende vragen om te reflecteren. 

Verdere materialen die je nodig hebt: pionnen en een  dobbelsteen. 

Geef een reactie

Om je de beste ervaring te kunnen geven maken wij gebruik van Cookies. Door het gebruiken van onze website ga je hier automatisch mee akkoord. Wil je meer informatie? Klik dan hier.