Review: ADHD in de klas

adhd in de klas
Hoe laat je 'drukke' leerlingen opletten in de les? Wist je dat ADHD vaak samengaat met andere stoornissen? Hoe vermijd je negatieve interacties? Je leest hier veel meer over in het boek ADHD in de klas.

Leerlingen met ADHD hebben het vaak lastig op school: de schoolomgeving stelt hoge eisen waar zij moeilijk aan kunnen voldoen. Andersom vragen leerlingen met ADHD extra aandacht en verstoren zij soms de les. ADHD in de klas geeft je, aan de hand van de meest recente wetenschappelijke inzichten, een duidelijk beeld van ADHD. Het gaat in op het samengaan van ADHD met stoornissen zoals ASS, TOS, dyslexie en dyscalculie. Bovenal ontdek je hoe je leerlingen met ADHD de nodige ondersteuning geeft en hun sociale omgang vlotter laat verlopen.

Een boek uit de praktijk

Het boek ADHD in de klas is geschreven door Anton Horeweg. Hij is gedragsspecialist en heeft meer dan 35 jaar ervaring als leraar in het basisonderwijs. Hij is auteur van diverse onderwijsboeken. Al zijn boeken zijn vlot geschreven, met oog voor kinderen en geschreven met beide benen in de dagelijkse onderwijspraktijk. Dat maakt het lezen van zijn boeken zo enorm prettig.

ADHD in de klas, praktische gids voor leraren

Het boek bestaat uit twee delen. In het eerste (theoretische) deel gaat Anton dieper in op wat ADHD is. Hij schetst de achtergronden van ADHD, legt uit wat ADD is en wat het verschil is met ADHD en leert je over de bijkomende problemen bij ADHD en het samengaan met andere stoornissen. Alle theorie stukken worden afgewisseld met voorbeelden uit de praktijk. In het tweede deel vertelt hij hoe jij als leerkracht kunt omgaan met leerlingen met ADHD in de klas.

'Ik wil gewoon kunnen slapen, maar dan manifesteert mijn ADHD zich. En dan gaat het zo: één schaapje, twee schaapjes, een paard, koe, schildpad, eend... Alle eendjes zwemmen in het water. Ik heb een toe-toe-toeter op mijn waterscooter!' - Jasper, 15 jaar.

Waardevol

Elk jaar heb je wel enkele leerlingen met ADHD in de klas. Wat de ene dag wel werkt, hoeft de andere dag niet te werken. Door het lezen van het boek van Anton heb ik meer compassie gekregen voor leerlingen die ADHD hebben. Veel informatie wist ik al, maar toch vind ik het goed om af en toe mijn kennis op te frissen. Anton schrijft op een vlotte manier. Zijn verhalen zijn herkenbaar. De tips die hij geeft zijn bruikbaar. Een boek dat ik met veel interesse heb gelezen. Een aanrader voor elke leerkracht in het PO èn voor elke docent in het VO.

Hartelijk dank Uitgeverij Lannoo Campus voor het toezenden van dit boek. #samenwerking