Review: Arthur, Koning voor altijd

Arthur

Lees over het wonder van het zwaard in de steen, ga mee op avontuur met de ridders van de Ronde Tafel en verbaas je over de magie van de tovenaar Merlijn. Kortom, laat je betoveren door de spannende verhalen over koning Arthur.

Koning Arthur

Het verhaal over Koning Arthur stamt uit de Middeleeuwen. Of hij echt heeft bestaan weten we niet, er bestaan in ieder geval wel heel veel verhalen, films en boeken over hem. “Hij die het zwaard uit de steen zal trekken is de rechtmatige koning van Engeland”. Zo begint de legende van koning Arthur. Hij is een van de bekendste personages uit de Engelse geschiedenis. Arthur, Koning voor altijd is de hervertelling van Arthurs kindertijd tot zijn laatste gevecht als koning. Ondanks dat het verhaal dus al uit de Middeleeuwen stamt, voelt de vertelling van Kevin Crossley-Holland als een fris en nieuw verhaal. In het boek beschrijft hij alle belevenissen van Arthur en de ridders van de Ronde Tafel. Denk aan de proef van vriendschap en moed, maar ook de proef van eer en de zoektocht naar de Heilige Graal komen als een groot avonturenverhaal aan bod.

Kevin Crossley-Holland

Deze Britse schrijver heeft al ontzettend veel boeken geschreven en heeft daardoor ook heel veel prijzen gewonnen. Naast kinderboeken schrijft hij ook gedichten en is hij vertaler. Zo schreef hij al eerder een trilogie over Arthur en schreef hij meerdere boeken over Noorse mythen en sagen. Kevin Crossley-Holland is inmiddels 81 jaar oud, maar schrijft nog steeds boeken. Hij woont in Engeland.

Het boek is geschreven voor 13+ en dat is niet voor niets. Niet alle stukken uit het boek zijn even goed leesbaar voor leerlingen van de basisschool. Het verhaal van Arthur, Koning voor altijd zal ook niet alle leerlingen aanspreken. Toch is het een verhaal dat je meesleept en maakt dat het boek lastig weg te leggen is. Natuurlijk kende ik het verhaal van de ridders van de Ronde Tafel, maar hoe het precies zat met de 7 proeven wist ik niet. Elke proef leest als een spannend avontuur. In het boek komen veel voorbeelden van magie voor, maar over het algemene is het wel de duistere magie. Magie om het een ander onmogelijk te halen of om er zelf een groot voordeel uit te halen. Dit zal voor sommige kinderen lastig te volgen zijn.  Mocht je als school een groot budget hebben en het belangrijk vinden dat er een grote variatie aan soorten boeken is, dan zou ik dit boek zeker aanschaffen. Mocht je echter een klein budget hebben, dan zou ik voor meer gangbare boeken gaan. Ik ben blij met mijn exemplaar en ik denk dat ik wel enkele leerlingen heb die dit boek weten te waarderen!

5/5

Hartelijk dank Uitgeverij Lemniscaat voor het toezenden van het boek! #affiliate #barter