Review: De Geest van het Besiendershuis

de geest van het besiendershuis
De Geest van het Besiendershuis:
Wie eenmaal is verdwaald in dit huis, zal het nooit meer verlaten.

Er doen wilde verhalen de ronde over het Besiendershuis. Spannende verhalen. Spookverhalen. Maar niets daarvan is waar… toch? Om dat te bewijzen dringen op een avond zes kinderen het huis binnen. Drie jongens en drie meisjes. Het is een beslissing die hun leven zal veranderen.

Geschiedenis

Het Besiendershuis bestaat echt. Het staat al 500 jaar blak bij de Waalkade in Nijmegen. Een huis dat als een van de weinige overeind is gebleven in de stadse stormen en zo een wormgat is waardoor je de geschiedenis in kunt kruipen. Maar kun je ook weer terug? De zes kinderen komen allemaal om de beurt in een andere tijd terecht en dat is meteen het leerzame aspect van dit boek. Zo leer je in 6 hoofdstukken over Julius Civilis, de Middeleeuwen, hoe de pest rondwaarde in de stad, hoe er rond 1880 met vrouwen werd omgegaan, over de Tweede Wereldoorlog en het verzet en eindig je bij de krakersbeweging begin jaren 80 van de vorige eeuw.

De kaft van het boek sprak mij meteen aan. Je ziet een oud pand met daarboven een spookachtige maan. In de titel is het woord Geest op een spookachtige manier weergegeven. Het boek zelf is niet al te dik en dat zal een deel van mijn leerlingen zeker aanspreken. Het eerste hoofdstuk legt je kort een en ander uit over het Besiendershuis en laat je dan kennis maken met de 6 kinderen die ’s avonds op straat hangen, een beetje chillen en dus soms ook kattenkwaad uit halen. Ze proberen in te breken en zien dan een klein meisje staan. Haar voeten zitten onder de modder en slierten wier glanzen in haar natte haar. Ze waarschuwt hen, maar de kinderen luisteren niet en gaan toch het huis in. Dan verdwijnen ze om de beurt naar een andere tijd. Het verhaal is goed geschreven, je voelt de spanning en dat maakte dat ik wilde blijven lezen. Ik wilde weten of het goed kwam en leerde ondertussen over Nijmegen door de eeuwen heen.

Het einde

Het laatste deel van De Geest van het Besiendershuis gaat over de geschiedenisfeiten. Zo leer je nog meer over hoe het er in die tijd aan toe ging. Fascinerend om te lezen hoe feit en fictie gemengd werden om te komen tot dit prachtige boek. Ik ga dit boek zeker voorlezen in mijn groep 8!

5/5

Hartelijk dank Uitgeverij Lemniscaat voor het toezenden van dit prachtige boek! #affiliate