Review: Bobbie Botjes

bobbie botjes

Maas en Amira wonen op Zanderoog. Een doodgewoon eiland met doodgewone mensen. Modder, de hond van Maas, vindt botten op het strand. Wanneer de botten door de bliksem worden getroffen, veranderen ze in het piratenskelettenmeisje: Bobbie Botjes! Terwijl Maas en Amira hun best doen Bobbie te verbergen voor de eilandbewoners, blijkt dat er nog iets tot leven is gekomen. Iets dat het hele eiland in gevaar brengt… Lukt het Maas, Amira, Modder en Bobbie om Zanderoog te redden?

5/5

Bobbie Botjes

Een nieuwe serie! Bobbie Botjes is het eerste deel van een nieuwe serie. Het boek begint met een plattegrond van het eiland. Je maakt al snel kennis met Maas en zijn hond Modder. Maas brengt zijn tijd graag buiten op het strand door. Zijn overleden opa woonde in de oude vuurtoren. Als zijn ouders daar een bezoek aan brengen, loopt Modder weg. Door de verrekijker ziet Maas dat zijn hond in de duinen aan het graven is. Hij vindt een boek. Nou ja, niet zomaar een boek. Het is het dagboek van Bobbie Bamba, oftewel Billy Botjes. Thuis gaat Maas het dagboek meteen lezen. Het is het begin van een spannend avontuur.

Marcel van Driel en Paco Vink

Marcel van Driel en Paco Vink ken je misschien al van de Game Helden-serie. De auteur en de illustrator werken al langer samen, maar Bobbie Botjes is het eerste project dat ze ook samen bedacht hebben. Marcel vindt zichzelf het meest op Maas lijken. Als kind las hij graag de boeken die hij nu zelf schrijft. Paco vindt zichzelf het meest op Modder lijken. Niet dat hij eruit ziet als een hond, maar hij herkent in zichzelf de karaktereigenschappen die hij ook terugziet in Modder. Denk aan enthousiast ergens in mee gaan zonder al te veel na te denken.

Mijn mening over het boek

Ik vond Bobbie Botjes een superleuk boek om te lezen. Het verhaal zit leuk in elkaar en alle tekeningetjes maken het echt een feestje om dit boek te lezen. Het verhaal is ideaal voor de nog niet zo ervaren lezers. De zinnen zijn kort en alle helpende plaatjes zorgen ervoor dat het boek goed te lezen is. Het is ook fijn dat er tussen de verschillende regels een wat grotere afstand is. Het viel me ook op dat moeilijke of lange woorden een aantal keren worden herhaald of uitgelegd, zodat het lezen van deze woorden een stuk makkelijker wordt gemaakt. Dus als je op zoek bent naar een boek met humor waar het over griezelen en vriendschap gaat, pak dan zeker dit boek!

Hartelijk dank Uitgeverij Billy Bones voor het toezenden van het boek!