Review: Bureau S.P.E.U.R.N.E.U.S. en de JUNGLEBENDE

Meneer de Bruin meldt zich aan voor een bijzondere opdracht. Bureau S.P.E.U.R.N.E.U.S. moet de vermiste Cor de Haan opsporen in de jungle van Costa Banana. Het is geen gewone opdracht, maar een soort wedstrijd waar verschillende detectives aan meedoen. Lev vertrouwt het niet en daarom gaan hij en zijn vrienden mee om meneer De Bruin in de gaten te houden. Algauw ontdekken de kinderen dat ze in groot gevaar verkeren.

Deel 2 van een serie

Bureau S.P.E.U.R.N.E.U.S. en de JUNGLEBENDE is het tweede deel in deze serie. Over het algemeen lees ik series graag op volgorde, maar met dit boek maakte het echt niet uit dat ik deel 1 nog niet heb gelezen. Het boek start namelijk met een korte introductie van alle hoofdpersonen en dit avontuur staat los van het avontuur dat ze beleefden in het vorige deel.

De hoofdpersonen

Meneer de Bruin en zijn zoon Lev zijn de oprichters van Bureau S.P.E.U.R.N.E.U.S. Meneer de Bruin wil dat zijn zoon beroemd wordt. Lev heeft volgens hem namelijk een speciaal talent. Lev is een geniale detective. Lev heeft een buurmeisje Yara waar hij goed bevriend mee is en een vriend die vlogt: “Prins Hugo Batman Alligator Ferrari”. Samen met de moeder van Lara, Daiza, hebben zij detectivebureau D.A.I.Z.A opgericht. Een detectivebureau dat er eigenlijk alleen maar is om meneer De Bruin te helpen als hij weer eens in de problemen komt.

Het verhaal

In de krant leest meneer de Bruin in een advertentie dat Arie Bombarie een privé-detective zoekt om zijn broer Cor te vinden. Deze is sinds 2 maanden vermist op Costa Banana. Hij organiseert een wedstrijd tussen detectives om zijn broer daar te vinden. De winnaar krijgt 1.000 euro. Meneer de Bruin wil met Bureau S.P.E.U.R.N.E.U.S. natuurlijk meteen meedoen, maar Lev vertrouwt het niet helemaal en vraagt zijn vrienden en de moeder van Yara om ook mee te gaan. Zodra alle detectives in Costa Banana zijn aangekomen blijkt broer Cor gevonden te zijn door een natuurfotograaf. Arie wil daarom weer snel terug naar Nederland. Alleen dat maakt de hele zaak alleen nog maar meer verdacht!

Ik heb weer genoten! De boeken van Jozua Douglas zijn altijd een feestje om te lezen. Tot de laatste bladzijde gevuld met humor en woordgrapjes. Het boek is lastig weg te leggen, want je wilt weten hoe het verder gaat met Bureau S.P.E.U.R.N.E.U.S. Ik weet in ieder geval één ding zeker. Deze week nog ga ik naar de bibliotheek om deel 1 te lenen! Dit boek is niet alleen geschikt als leesboek, maar zeker ook als voorleesboek in de klas. Leerlingen uit de midden- en bovenbouw zullen dit boek met veel plezier willen lezen. Het leest makkelijk, de hoofdstukken zijn niet te lang, er zit veel spanning in het boek en om de zoveel pagina’s word je getrakteerd op een leuke tekening van Geert Gratama.

Hartelijk dank Uitgeverij de Fontein voor het toezenden van dit boek! #samenwerking #affiliate