Review: codenaam ijsvogel

codenaam ijsvogel
  • Kolom bewerken

Codenaam IJsvogel gaat over de Tweede Wereldoorlog. Wanneer Liv voor een schoolproject op zoek gaat naar haar familiegeschiedenis, doet ze een bijzondere ontdekking die haar leven voorgoed verandert. Oma Mila en haar zus Hannie waren tijdens de Tweede Wereldoorlog betrokken bij het verzet. De Joodse zusjes uit Amersfoort werden maar Amsterdam gestuurd om onder te duiken. Daar raken ze betrokken bij een verzetsgroep, met dramatische gevolgen. Stukje bij beetje – en met hulp van een oude bekende van haar oma – ontrafelt Liv het verleden van haar familie.

5/5

Verleden en heden ontmoeten elkaar

In Codenaam IJsvogel wissel je tussen verleden en heden. In het heden gaat het verhaal over Liv die bezig is met een schoolproject over haar geschiedenis. Haar vriendin heeft haar in de steek gelaten en heeft ervoor gekozen haar te pesten. Hierdoor is Liv van slag en durft ze in de klas niet goed te vertellen over hoe het project zich bij haar ontwikkelt. Gelukkig krijgt ze steun van een klasgenootje. Gaby helpt haar en ze worden dikke vriendinnen. De oma van Liv kan niet meer voor zichzelf zorgen en gaat in Rocklands wonen. Tijdens het leegruimen van het huis vindt Liv op zolder een doos met papieren van haar oma. In de verleden tijd is de oma van Liv zelf nog een kind. Ze heeft een zus, Hannie. Hannie zit in het verzet. Haar codenaam is IJsvogel. Zij zorgt er eerst voor dat boodschappen uitgewisseld worden tussen verzetsleden. Later in het boek gaat zij kinderen weghalen en onderbrengen op onderduikadressen.

Verraad is een thema in Codenaam IJsvogel

Liv voelt zich verraden door haar vriendin Karly. Eerst hadden ze altijd de grootste lol met elkaar, maar sinds Karly bevriend is geraakt met Sal is ze veranderd. Ze doet gemeen, zet Liv voor gek en het ergste is nog wel dat ze Liv voor de gek houdt. Zo zouden de meiden voor de verjaardag van Karly gaan zwemmen. Alleen staat Liv bij het zwembad te wachten. Tot ze erachter komt dat de andere meiden naar de kermis zijn gegaan. Ook Hannie krijgt te maken met verraad. Een groep kinderen die aan haar zorgen is toevertrouwd wordt verraden en opgepakt. Wie is er achter de plannen gekomen en weet waar deze kinderen allemaal zijn ondergebracht?

Codenaam IJsvogel is een boek uit het genre Young Adult. Het heden speelt zich af in Engeland en het verleden in Nederland. Die afwisseling vond ik heel mooi in het boek. Liz Kessler heeft het verhaal zo beeldend geschreven dat beide verhaallijnen enorm gingen leven voor mij. De roman is ontzettend goed opgebouwd, met wisselingen tussen heden en verleden die goed op elkaar aansluiten en die ervoor zorgen dat je door wilt blijven lezen. Dit boek zou ik niet snel in mijn groep 8 neerzetten, omdat ik die leeftijd nog net te jong vind. Wel kan ik elke VO school dit boek van harte aanbevelen om op te nemen in de mediatheek. Een prachtig, maar ook emotioneel, deel van onze geschiedenis (het verhaal is fictief, maar wel gebaseerd op feiten) dat wat mij betreft iedereen moet kennen en gelezen moet hebben. Dus niet alleen pubers, maar ook volwassenen!

Hartelijk dank Kok Boekencentrum voor het toezenden van dit prachtige boek!