Review: Dat stomme boek

dat stomme boek

Ivan en zijn klasgenoten krijgen op school de opdracht om een boek te schrijven. Dat is het laatste waar ze op zitten te wachten en Ivan heeft de titel meteen klaar” “Dat stomme boek”. Omdat hij toch wat moet verzinnen, beschrijft hij een paar dagen uit zijn eigen leven. Zijn verhaal gaat over hoe hij samen met zijn moeder en zusje op zoek is gegaan naar zijn verdwenen vader. De reis voert naar Berlijn en is bizar, spannend en grappig tegelijk. Als Ivan tijdens de zoektocht de Engelse Jo en haar hond Max ontmoet, komt het verhaal tot een onverwachte climax.

4/5

Minimaal 10.000 woorden

“Dat stomme boek” moet dus minstens 10.000 woorden bevatten. Een onmogelijk aantal volgens Ivan. Terwijl Ivan een groot taalgevoel heeft, veel woorden kent en taal gebruikt om zijn humoristische kant tot bloei te laten komen, vindt hij 10.000 woorden er echt 10.000 teveel. Totdat zijn moeder hem belt. Heb je net stiekem je boterhammen in de vuilnisbak gegooid en sta je met vrienden bij de snackbar om een lekkere frikandel (niet mijn mening) te scoren, gaat je telefoon en moet je meteen naar huis komen. Eenmaal thuis staat zijn wereld op zijn kop. Ze gaan meteen zijn vader zoeken. In de auto besluit hij deze kans maar te gebruiken om aan zijn boek te beginnen.

ADHD

Tiny Fisscher weet goed in de huid van een jongen met ADHD te kruipen. De lichamelijke uitingen als tikken met zijn voet en andere repeterende bewegingen, maar ook het van de hak op de tak gedachten in zijn hoofd geven een mooi inkijkje in het leven van en puber met ADHD. Hoe mooi ok dat Ivan in “Dat stomme boek” schrijft over impulsieve uitspraken waar hij meteen spijt van heeft. Zo maakt hij zowel zijn moeder als zusje in de auto aan het huilen. Hier schrijft hij over: “Ik weet dat het gevoelloos klinkt, maar ik dacht wel: met twee jankende vrouwen in de auto, heb ik dat?”

3 0f 4 sterren?

Tijdens het lezen ben ik in gedachten altijd al mijn blog aan het schrijven. Een groot deel van de leestijd beoordeelde ik het boek met drie sterren, maar zoals je bovenaan deze pagina kunt zien zijn het er vier geworden. Dit komt puur door de laatste hoofdstukken van “Dat stomme boek”. Als een raketinslag kwamen ze bij me binnen en lieten me met een brok in mijn keel achter. Daar zat ik dan op de bank om 10 uur ’s avonds en ik kon alleen maar denken: “Nee, dat meen je niet.” Naast heel veel grappige en “domme” momenten (het gaat ten slotte over een puber 😉) is het een heel serieus boek met een veel diepere laag dan je op het eerste moment beseft. Het boek leest vlot weg en is geschikt voor pubers van 12 jaar en ouder. Dit boek is trouwens een heruitgave. Het is voor het eerst in 2013 geschreven, maar daar merk je anno 2024 dus bijna helemaal niets van. Ik kan het mijn eigen pubers alleen maar aanbevelen om te lezen!

Hartelijk dank Volt Uitgeverij voor het toezenden van dit boek. Deze pagina bevat affiliatie links, het gebruik van de link kost je niets extra, maar helpt mij met de kosten voor deze site.