Review: Stamppot met kogels

stamppot met kogels

Stamppot met kogels speelt zich af in de hongerwinter van 1945. De Amsterdamse Hans wordt tegen zijn zin door zijn ouders naar Texel gestuurd. Hij moet met zijn beste vriend mee naar het eiland om aan te sterken. Hans heeft al geen zin, en als ze aan de overkant worden opgehaald door meester Jan, blijkt die nog een moffenvriend te zijn ook! Maar als Hans langer op het eiland blijft, ontdekt hij dat niet alles is wat het lijkt. En net als de Duitsers verslagen lijken, breekt er een nieuwe oorlog uit…

In dit boek maak je dus kennis met Hans, een Amsterdamse jongen in de hongerwinter van 1945. Deze Hans bestaat echt. Stamppot met kogels is het op feiten gebaseerde verhaal van Hans Verhoeven. Hij is met zijn vriend Herman en nog 3 anderen opgenomen in het huis van meester Jan de Vries. Deze drie andere kinderen komen in het verhaal niet voor. Wel zijn er andere zaken die de schrijfster er zelf bij verzonnen heeft, maar de meeste stukken kloppen echt.

De Russenoorlog

Mocht je hier nog nooit over gehoord hebben, dan is het interessant om hier meer over te lezen. In het Duitse leger zaten niet alleen Duitsers, maar bijvoorbeeld ook krijgsgevangenen. Zo waren er ook 800 Georgische krijgsgevangenen in dienst van het Duitse leger. Zij waren op Texel gestationeerd en moesten daar klussen uitvoeren voor de Duitse bezetters. Tot het moment komt dat de Duitsers beslissen dat de Georgiërs naar Arnhem gestuurd moeten worden om daar aan het front te vechten. De Georgiërs waren bang later in Rusland als landverraders bekend te komen staan en besloten dat ze het beste in opstand konden komen. Deze opstand begint op 6 april en duurt voort tot 20 mei wanneer de Canadezen op Texel arriveren.  Bij deze opstand kwamen veel Duitsers, Georgiërs en Texelaars om. In stamppot met kogels leer je meer over dit stukje geschiedenis.

Er zijn veel woorden die in mij naar boven komen na het lezen van Stamppot met kogels. Ik vond het boek spannend, realistisch en vooral ook indrukwekkend. Ik werd door de schrijfstijl volledig in het boek gezogen. Ik waande mezelf in 1945 op Texel. Doordat de hoofdstukken niet superlang waren, las het boek heel lekker weg. De aanvulling achterin het boek zorgt voor meer achtergrondinformatie. Het boek is geschikt voor 10 jaar en ouder.

Thematisch werken

Als je thematisch wilt werken rondom de Tweede Wereldoorlog, bedenk dan welke vakgebieden je nog meer kunt inzetten. Houd het niet alleen bij de zaakvakken, maar besteedt ook in je taallessen en begrijpend leeslessen dan aandacht aan het thema. Een mooie passende boekencollectie hoort daar dan ook bij. Wellicht heb je voldoende boeken op school of ga je naar de bibliotheek voor een mooie aanvulling. Stamppot met kogels is dan een titel die je zeker op je lijstje moet zetten. Het laat aan de ene kant zien hoe de hongerwinter verliep, maar aan de andere kant leren leerlingen ook dat een deel van de soldaten eenvoudig weg geen keus had dan vechten voor een leider die niet hun leider was.

Hartelijk dank Uitgeverij Lemniscaat voor het toezenden van dit spannende boek!