Review: De ongelooflijke heldendaden van Antar

de ongelooflijke heldendaden van Antar

In de ongelooflijke heldendaden van Antar maken we kennis met Antar. Hij is oersterk, moeder als een leeuw en snel als de wind. Maar hoeveel wolven hij ook doodt, hoeveel vijanden hij ook in stukken hakt en hoeveel buit hij ook maakt, zijn stamgenoten kijken op hem neer. Hij krijgt geen paard en geen zwaard en mag alleen de geiten hoeden. Hij mag niet eens omgaan met Abla, het leukste meisje van de stam. Maar Antar geeft niet op. Hij gaat de strijd aan. Voor Abla!

3/5

De ongelooflijke heldendaden van Antar

Een boek gevuld met 29 ongelooflijke heldendaden van Antar. Heldendaden die soms zo ongelooflijk zijn dat ik er van moest grinniken. Het boek is een hervertelling van klassieke verhalen uit de Arabische wereld door schrijfster Lydia Rood. Het boek is prachtig in kleur geïllustreerd door Juliette de Wit. Het boek is geschikt om voor te lezen of zelf te lezen vanaf een jaar of acht. De verhalen lezen makkelijk weg. De zinnen zijn niet lang en er worden geen moeilijke woorden gebruikt. In het boek zit veel witruimte waardoor et boek niet overweldigend overkomt voor de niet zo ervaren lezen. Op elke bladzijde vind je ook mooie kleurrijke illustraties. Gemaakt door Juliette de Wit. De illustraties ondersteunen de verhalen goed.

Zoals Haroen het ziet

Elk verhaal eindigt met “Dit was het eerste/tweede/derde/enzovoort verhaal over Antar. Ik ben Haroen en ik was erbij. Ik ben zijn broertje en slimmer dan hij. Haroen heeft vreselijke pech. Zijn voet staat niet recht en daardoor zal hij nooit een held worden net als zijn vader die legeraanvoerder is. De enige met wie hij het goed kan vinden is Antar. Antar is zijn halfbroer. Het kind van zijn vader bij een slavin. Hierdoor wordt Antar door velen genegeerd. Antar strijdt in elk verhaal voor erkenning door zijn vader. Hierdoor ziet hij niet altijd dat zijn pogingen juist kwaad bloed zetten. Haroen is juist een observeerder en weet Antar meerdere keren te behoeden voor het ongeluk en helpt hierdoor mede om de ongelooflijke heldendaden van Antar tot een succes te maken.

Een verborgen boodschap

In haar nawoord legt Lydia Rood uit dat Antar echt geleefd heeft, in de zesde eeuw na Christus op het Arabisch schiereiland. Hij was een dapper krijger én gerespecteerd dichter. Hij is beroemd gebleven, niet alleen omwille van zijn heldendaden maar ook door zijn hartstochtelijk liefde voor Abla, voor wie hij prachtige liefdesverzen schreef. Het boek eindigt trouwens met een van die gedichten, dat overigens in goud geborduurd ophangt in de Ka’bah, het zwarte heiligdom in Mekka. Het verhaal draait niet alleen om de ongelooflijke heldendaden van Antar, maar zeker ook om liefde en vriendschap. De liefde van Antar voor Alba, maar ook de broederliefde tussen Antar en Haroen. Het boek leert je ook dat je wel gelijk kunt hebben en de grootste held kunt zijn, maar dat dit er niet altijd voor zorgt dat iedereen je op waarde weet te schatten. Lees niet alleen de verhalen, maar zeker ook de gedichten. Je voelt de hartstocht van de pagina’s spatten.

Koop het boek via libris.nl en zorg dat het geld bij een boekhandel terechtkomt of bestel het bij bol.com via onderstaande afbeelding.

Hartelijk dank Singel Uitgeverijen voor het toezenden van dit boek!